Mapa myśli jako przykład mnemotechniki w nauczaniu dzieci młodszych

Pedagogiczne inspiracje

Co może zrobić nauczyciel, aby zachęcić uczniów do nauki? Sposobów jest bardzo wiele. Dobrze jest wspomóc się takim, który bazuje na wizualnej treści oraz łatwym zapamiętaniu i tworzeniu. Te wszystkie elementy posiada jeden z przykładów mnemotechniki – mapa myśli.

W dzisiejszej szkole odchodzi się od modelu „zakuwania” przez uczniów danej wiedzy. Dawniej takie podejście było praktykowane częściej. Wynikało to zapewne nie tylko z braku wiedzy na temat innych metod i technik, ale także z braku odpowiednich narzędzi, a w pewnych przypadkach również z niechęci nauczyciela do stosowania bardziej innowacyjnych metod pracy z uczniami. Obecnie większość nauczycieli posiada bogaty warsztat pracy i używa swojej kreatywności, bazując na wielu poznanych wcześniej sposobach uatrakcyjnienia nauki w szkole. Wbrew pozorom mapy myśli i mnemotechniki, przy odpowiedniej modyfikacji można z powodzeniem stosować w pracy uczniami w klasach I–III. A po reformie od roku szkolnego 2017/2018 także w klasie IV.

REKLAMA

Co to jest mnemotechnika?

Mnemotechnika to „zespół sposobów ułatwiających zapamiętywanie nowego materiału”. W prostych słowach – to sprytna technika pozwalaj...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Życie Szkoły"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Dołącz do 10000 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu skutecznego nauczania i motywowania uczniów edukacji wczesnoszkolnej.

Otrzymuj gotowe narzędzia oraz podpowiedzi, jak przeprowadzić ciekawe zajęcia, pracować z uczniem ze SPE oraz jak podnosić ich aktywność.

1000 artykułów online
50 lat na rynku
Dostęp online i offline
107 numerów archiwalnych
160 scenariuszy zajęć
40 autorów – specjalistów
Życie Szkoły • Prenumerata już od 399 zł/rok

Przypisy