Dołącz do czytelników
Brak wyników

Jesienne inspiracje – bawmy się całą klasą!

Artykuły | 1 lutego 2018 | NR 20
354

Jesień mnogością barw sama podpowiada, jak zachęcić dzieci do wspólnej zabawy. Lekcję możemy zacząć od pogadanki z uczniami. Nawiążemy w niej do zmian zachodzących właśnie teraz w przyrodzie. Warto przyjrzeć się temu, co aktualnie robią ptaki. Czy szykują się już do odlotu do cieplejszych krajów? Tematem zajęć mogą stać się także dojrzewające akurat owoce. Każde z dzieci zna wiele z nich nie tylko z wyglądu…

Poniżej przedstawiamy dwie propozycje scenariuszy zajęć lekcyjnych inspirowanych jesienną przyrodą. Pozwalają one na połączenie celów właściwych dla edukacji plastycznej, technicznej oraz przyrodniczej. Równocześnie mogą ułatwić wychowawcy wdrożenie dzieci do umiejętnej pracy w bardzo licznej grupie.

POLECAMY

Dodatkowym walorem zaprezentowanych zajęć jest możliwość wprowadzenia do nich elementów samooceny. Dzieci mogą przecież wskazać te elementy wspólnego dzieła, które ich zdaniem prezentują się najlepiej. Uczniowie, którzy zdecydują się zabrać głos, będą wtedy sprowokowani do podania argumentów przemawiających za własnymi poglądami. Widząc przy tym aprobatę ze strony nauczyciela, mogą poczuć się docenieni. Opisane zajęcia odbyły się w kilku klasach naszej szkoły. Tekstowi towarzyszą zdjęcia rzeczywistych prac uczniów.

„Rajski ptak”

Cele:

  • wychowawczy: wprowadzanie do lekcji atmosfery zabawy; pobudzanie uczniów do entuzjazmu i zachowań ekspresyjnych; kształtowanie właściwych postaw dzieci wobec pomysłów i pracy rówieśników; przezwyciężanie dystansu pomiędzy kilkulatkami poprzez wyznaczenie im wspólnego zadania,
  • dydaktyczny: poznawanie i utrwalanie wiedzy o bogactwie form świata zwierząt; zaprezentowanie wychowankom różnorodnych rodzajów ptasich piór; omówienie przygotowań ptaków do nadchodzącej zimy; uwrażliwianie dzieci na barwę, kształt i fakturę; rozwijanie wyobraźni twórczej uczniów,
  • w sferze umiejętności praktycznych: doskonalenie umiejętności precyzyjnego władania mięśniami dłoni; rozwijanie umiejętności tworzenia kompozycji płaskich; uplastycznianie umiejętności władania zróżnicowanymi przyborami.

 

 

Przybory: kolorowe kartony formatu A1, blok formatu A3, ołówek, farby plakatowe, pędzelki, naczynka na wodę, nożyczki, klej.

Narracja: Nauczyciel prezentuje zdjęcia przedstawiające różne gatunki ptaków. Jest to punktem wyjścia do przeprowadzenia pogadanki wstępnej z uczniami: Czy zwróciliście uwagę na to, że w ciągu całego roku możemy spotykać w naszej okolicy wiele ptaków? Czy wiecie, które z nich odwiedzają nas tylko sezonowo? Niektóre z nich muszą odbywać bardzo odległe podróże, bo źle znoszą naszą mroźną i śnieżną zimę. Z pewnością domyślacie się, że aby ptaki mogły latać na dużych dystansach, muszą mieć silne skrzydła. Czy jednak wszystkie z nich potrafią fruwać? Jakie znacie gatunki, które tego nie umieją? Czym różnią się one od latających? Ciała ptaków pokryte są różnymi piórami. Przyjrzyjmy się ich budowie i kształtom! Czy wszystkie są takie same? Zobaczmy, z jakich części są one zbudowane. Porównajcie, czym różnią się pióra z ogonów od tych, którymi pokryte jest ciało ptaka! Co zauważyliście? Zaobserwujcie także, jak są ubarwione! Zwróćcie uwagę na wygląd samiczek 
i samców! Którzy przedstawiciele gatunku prezentują się bardziej okazale: najmłodsi czy dorośli? Gdybyśmy mogli dotknąć ich p
...

Artykuł jest dostępny w całości tylko dla zalogowanych użytkowników.

Jak uzyskać dostęp? Wystarczy, że założysz konto lub zalogujesz się.
Czeka na Ciebie pakiet inspirujących materiałow pokazowych.
Załóż konto Zaloguj się

Przypisy