Kształtowanie kompetencji rozumienia ze słuchu to dla nauczycieli klas 1–3 zadanie trudne, wymagające nie tylko inwencji i kreatywności, aby utrzymać uwagę uczniów w czasie tzw. okresu ciszy, ale również głębokiego przekonania o tym, że słuchanie to w nauce języka sprawność fundamentalna, na której solidnych podstawach mogą rozwijać się kolejne sprawności, tj. mówienie, czytanie i pisanie.
POLECAMY
Podstawa programowa edukacji wczesnoszkolnej zakłada następujące cele, jeśli chodzi o rozumienie ze słuchu. Uczeń klasy trzeciej zatem:
- reaguje werbalnie i niewerbalnie na proste polecenia nauczyciela;
- rozumie wypowiedzi ze słuchu:
- rozróżnia znaczenie wyrazów o podobnym brzmieniu,
- rozpoznaje zwroty stosowane na co dzień i potrafi się nimi posługiwać,
- rozumie ogólny sens krótkich opowiadań i baśni przedstawianych także za pomocą obrazów, gestów,
- rozumie sens prostych dialogów w historyjkach obrazkowych (także w nagraniach audio i wideo).
(Podstawa programowa edukacji wczesnoszkolnej, str. 47)
Realizacja tych celów wymaga od nauczyciela szczególnych umiejętności językowych oraz metodycznych.
Język nauczyciela
Pierwszym krokiem w rozwijaniu kompetencji rozumienia ze słuchu jest przyzwyczajenie uczniów do komunikowania się z nauczycielem w języku obcym. Efektywna komunikacja w początkowej fazie nauki wymaga zastosowania przez nauczyciela języka przypominającego sposób komunikowania się rodziców/opiekunów z dziećmi. Komunikację tę c...