Jak dobrze zaplanować lekcję języka obcego w klasach I-III szkoły podstawowej?

Z ekspertem PWN

Kiedy przed wielu laty rozpoczynałam pracę nauczycielki języka obcego w szkole ponadpodstawowej, moim obowiązkiem było przygotowywanie przez trzy lata konspektów do wszystkich zajęć lekcyjnych. Traktowałam wtedy ten obowiązek jak zło konieczne, nie rozumiałam w pełni potrzeby formułowania celów lekcji i jej poszczególnych faz. Wiedziałam, że muszę zdążyć „przerobić” podręcznik, i to był mój priorytet. Przemówiły do mnie dopiero zmiany w metodyce nauczania języków obcych, które dotarły do Polski wraz z nową generacją podręczników. Dzięki konieczności doskonalenia warsztatu metodycznego w ramach licznych kursów, szkoleń oraz śledzenia lektury fachowej zmieniłam swoje podejście do kwestii planowania zajęć lekcyjnych. Zrozumiałam, że nie powinnam bezrefleksyjnie „przerabiać” podręcznika, lecz stawiać sobie możliwe do realizacji w danej grupie,  „małe” zadania, mając stale na uwadze cele kształcenia zawarte w podstawie programowej.

POLECAMY

W ramach przygotowywania się do zajęć lekcyjnych warto postawić sobie kilka pytań, na przykład:

  • Jakie cele dydaktyczne i za pomocą jakich materiałów/treści z podręcznika chcę osiągnąć?
  • Jakie pomoce dydaktyczne muszę przygotować? O przyniesienie jakich pomocy dydaktycznych mogę poprosić uczniów (kalendarz, przedmioty związane z ich ulubionymi czynnościami itp.)?
  • Który z wcześniej opracowanych materiałów językowych może być bazą, punktem wyjściowym do wprowadzenia nowego materiału, tzn. jaki materiał uczniowie powinni sobie przypomnieć?
  • Czy nowy materiał językowy daje szansę na ćwiczenie możliwie wszystkich sprawności językowych?
  • W jakim zakre...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Życie Szkoły"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy