Indywidualizacja nauczania języka obcego

w grupie zróżnicowanej

Z ekspertem PWN

Któż z nas nie zgodzi się z tym, że każdy uczeń przychodzący do szkoły znajduje się na pewnym poziomie rozwoju fizycznego, intelektualnego, emocjonalnego, społecznego i w związku z tym: 

POLECAMY

  • ma inne potrzeby, możliwości i oczekiwania,
  • wymaga szacunku,
  • wymaga indywidualnego podejścia,
  • potrzebuje poczucia bezpieczeństwa,
  • oczekuje uznania,
  • oczekuje informacji o swoich osiągnięciach,
  • prezentuje inny typ inteligencji,
  • posługuje się innymi strategiami uczenia się.

Około 20% dzieci i młodzieży posiada ponadto specjalne potrzeby edukacyjne (spe). Do grupy uczniów ze spe należą te dzieci, które posiadają: 

  • całościowe i sprzężone zaburzenia rozwojowe (np. autyzm),
  • specyficzne trudności w uczeniu się (np. dysleksja rozwojowa),
  • zaburzenia zachowania i emocji, 
  • niepełnosprawność (zaburzenia ruchowe, wzrokowe, słuchowe, upośledzenie umysłowe), 
  • choroby przewlekłe,
  • wybitne uzdolnienia.

Skoro każde dziecko jest inne, to nie możemy dotrzeć do wszystkich dzieci, stosując takie same metody pracy, zadając takie same zadania, pracując ze wszystkimi w takim samym tempie, preferując jeden typ inteligencji, nie uwzględniając specjalnych potrzeb edukacyjnych. Oczywiście przeciętny nauczyciel nie może podczas lekcji wykonywać takiej specjalistycznej pracy, jaką zgodnie z rozporządzeniem w sprawie warunków organizowania kształcenia (Dz. U. z 2015 r., poz. 1113) wykonuje asystent nauczyc...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Życie Szkoły"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy