Któż z nas nie zgodzi się z tym, że każdy uczeń przychodzący do szkoły znajduje się na pewnym poziomie rozwoju fizycznego, intelektualnego, emocjonalnego, społecznego i w związku z tym:
POLECAMY
- ma inne potrzeby, możliwości i oczekiwania,
- wymaga szacunku,
- wymaga indywidualnego podejścia,
- potrzebuje poczucia bezpieczeństwa,
- oczekuje uznania,
- oczekuje informacji o swoich osiągnięciach,
- prezentuje inny typ inteligencji,
- posługuje się innymi strategiami uczenia się.
Około 20% dzieci i młodzieży posiada ponadto specjalne potrzeby edukacyjne (spe). Do grupy uczniów ze spe należą te dzieci, które posiadają:
- całościowe i sprzężone zaburzenia rozwojowe (np. autyzm),
- specyficzne trudności w uczeniu się (np. dysleksja rozwojowa),
- zaburzenia zachowania i emocji,
- niepełnosprawność (zaburzenia ruchowe, wzrokowe, słuchowe, upośledzenie umysłowe),
- choroby przewlekłe,
- wybitne uzdolnienia.
Skoro każde dziecko jest inne, to nie możemy dotrzeć do wszystkich dzieci, stosując takie same metody pracy, zadając takie same zadania, pracując ze wszystkimi w takim samym tempie, preferując jeden typ inteligencji, nie uwzględniając specjalnych potrzeb edukacyjnych. Oczywiście przeciętny nauczyciel nie może podczas lekcji wykonywać takiej specjalistycznej pracy, jaką zgodnie z rozporządzeniem w sprawie warunków organizowania kształcenia (Dz. U. z 2015 r., poz. 1113) wykonuje asystent nauczyc...