W nowy rok szkolny – na słodko

Kącik małego odkrywcy

Nauka nie zawsze ma gorzki smak, a jej owoce nie zawsze są słodkie. Wszystko zależy od tego, na ile rzetelnie i mądrze podchodzimy do zgłębiania wiedzy i jej wykorzystania. Tym razem proponuję wykonanie serii eksperymentów, w których w roli głównej występuje cukier. Zgodnie z utartymi schematami cukier to „biała śmierć” albo „cichy zabójca”, przyczyna wielu chorób z otyłością na czele, główny sprawca psucia się zębów. Rzadziej dostrzega się drugą stronę „cukrowego medalu”.  A cukier  to przecież jedno ze źródeł energii niezbędnej dla procesów życiowych zachodzących w naszym organizmie, dodatek smakowy, naturalny konserwant, składnik wielu leków, a także podstawowy związek chemiczny, konieczny do przeprowadzenia ciekawych eksperymentów naukowych.

Głównym celem zajęć z cukrem w roli głównej jest nie tylko ukazanie dzieciom jego różnych właściwości, ale przede wszystkim uzmysłowienie im, że ten sam związek chemiczny ma i dobre, i złe strony. Cukru nie da się wyeliminować z naszego życia, a to, czy stanie się dla nas trucizną, zależy od naszej świadomości, której na imię WIEDZA, UMIAR, ROZSĄDEK. 

REKLAMA

Cukier niejedno ma imię

Wprowadzeniem do zajęć może być oglądanie i próbowanie smaku różnego rodzaju cukrów połączone z samodzielnym zdobywaniem wiedzy na ich temat (warto skorzystać z internetu i wielu innych, dostępnych źródeł informacji naukowej). 

Kolejnym zadaniem będzie czytanie etykiet znajdujących się na różnych opakowaniach produktów żywnościowych, w tym słodyczy, ketchupu, napojów.

Efektem tej części zajęć powinny być następujące wnioski:

  • cukier nie zawsze jest biały, gdyż może być poddany różnym procesom zmieniającym jego barwę, zawierać domieszki albo pochodzić z różnych źródeł,
  • cukier może mieć różne nazwy, np. celuloza, skrobia, glukoza, maltoza, laktoza, sacharoza, ksylitol,
  • producenci żywności zawierającej duże ilości cukru (np. słodyczy czy słodkich napojów) często celowo zamiast „cukier” umieszczają na etykietach inne jego nazwy, tym samym ukrywając ilość cukru w produkcie. 

Ile cukru jest w różnych produktach, owocach i warzywach?

Uczniowie mogą samodzielnie poszukać odpowiedzi na to pytanie np. w internecie lub skorzystać z materiałów przygotowanych przez nauczyciela. Chodzi o to, by dzieci „dostrzegły” ogromne ilości cukru ukryte nie tylko w tzw. słodkich produktach, ale też w żywności nie uważanej za słodką, np. w zupie z kartonu lub ketchupie.

Przykłady zawartości cukru (liczonego w kostkach) w różnych produktach: baton czekoladowy – 3 – 6 kostek cuk...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Życie Szkoły"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy