Bliżej podstawy programowej

Temat numeru

Podstawa programowa kształcenia ogólnego ma formę Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej, co oznacza, że stanowi prawo obowiązujące w placówkach oświatowych. Wdrożenie tego prawa w praktykę szkolną jest obligatoryjne, dlatego istotne będzie, jak zinterpretujemy ten dokument i jaką procedurę jego implementacji zastosujemy.

Czym jest, a czym nie jest podstawa programowa?

Podstawa programowa określa niezbędne zakresy do spełnienia przez szkołę w aspektach: edukacyjnym, wychowawczym i opiekuńczym.

Podstawa programowa jest materiałem źródłowym dla autorów programów nauczania, niezbędnymi treściami, które muszą się znaleźć w dokumencie programowym, jednak nie opisuje procesu uczenia, ale wskazuje na jego istotne elementy. Proces uczenia opisany jest zatem w programie nauczania. Zadania zapisane w podstawie programowej są kanwą do redakcji tzw. sposobów osiągania celów kształcenia przez dzieci przy pomocy stosownych metod. Podstawę programową wdrażamy, implementujemy, wybierając do realizacji przystosowany do jej zapisów program nauczania.

Podstawa programowa kształcenia ogólnego ma formę rozporządzenia ministra edukacji narodowej, co oznacza, że stanowi prawo obowiązujące w placówkach oświatowych. Wdrożenie tego prawa w praktykę szkolną jest obligatoryjne, dlatego istotne będzie, jak zinterpretujemy ten dokument i jaką procedurę...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Życie Szkoły"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy