Zajęcia można zacząć od ustalenia, co to znaczy zachowywać się bezpiecznie oraz wspólnego sporządzenia notatki (według propozycji dzieci i ewentualnie dopowiadając to, co nie padnie z ich ust ), np.:
REKLAMA
B – bawić się tylko w miejscach przeznaczonych do zabawy,
E – eliminować z zabawy to, co na pewno bezpieczne nie jest (np. noże, wrzątek),
Z – zawsze przewidywać skutki zachowań i zabaw,
P – przebywać w pobliżu osób dorosłych, pamiętać numery telefonów alarmowych,
I – innych miejsc, np. piwnicy, strychu należy unikać (chyba że są z nami rodzice),
E – „ekstra zabawy” (w rozumieniu dzieci) mogą być śmiertelnie niebezpieczne!
C – całkowicie wyeliminować zabawy z prądem, ogniem, lekami, alkoholem,
Z – zawsze słuchać rodziców, wychowawców i innych opiekunów (np. babci, dziadka),
N – niebezpieczne miejsca należy jak najszybciej opuścić,
I – istotne zasady bezpiecznego zachowania należy nie tylko znać, ale też stosować,
E – elektrycznego sprzętu można używać tylko w obecności dorosłych opiekunów i w żadnym wypadku nie można przy nim samemu manipulować (naprawiać, wymieniać uszkodzone części).
Następnie mali odkrywcy przystępują do eksperymentowania.
Uwaga!
Niektóre eksperymenty przeprowadza na oczach dzieci wyłącznie nauczyciel, ponieważ istnieje duże ryzyko narażenia na niebezpieczeństwo, np. poparzenia podczas gaszenia palącego się tłuszczu. Nie należy jednak całkowicie rezygnować z przeprowadzania tego typu eksperymentów, ponieważ dzieci muszą na własne oczy przekonać się, czym grozi niewiedza i nierozsądne zachowanie.
Zabawy ogniowe – nieszczęście gotowe!
W celu przeprowadzenia eksperymentu należy przygotować:
■ zapałki,
■ świe...