Nauczanie przez zabawę jest jedną z bardziej oczekiwanych form aktywności wśród uczniów. Doskonale w tym zakresie sprawdzi się gra dydaktyczna jako jedna z aktywizujących metod kształcenia. Gry, w których biorą udział uczniowie, nie tylko ułatwiają zdobywanie czy też pogłębianie wiedzy i umiejętności, ale kształtują również szereg kompetencji społecznych.
Dział: TIK w szkolnej ławce
Scenariusz zajęć
Bezpieczeństwo na drodze to temat ważny, do którego warto z uczniami regularnie wracać. Przedstawiony w atrakcyjnej formie, wzbogacony o różnorodne aktywności, zarówno konstrukcyjne, jak i oparte na programowaniu oraz podstawach druku 3D, ma szansę zostać w dziecięcej pamięci na długo i pomóc wyrobić nawyk ostrożnego poruszania się po drogach czy zwracania uwagi między innymi na zasady obowiązujące podczas przechodzenia na drugą stronę ulicy.
Educaplay jest platformą służącą do tworzenia multimedialnych zadań dydaktycznych. Pozwala przygotować interaktywne materiały, angażując w ten sposób uczniów do aktywnego uczestnictwa w lekcji, a tym samym stwarzając alternatywne, atrakcyjne dla ucznia i nauczyciela formy poszerzania wiedzy i umiejętności. Obsługa programu odbywa się za pośrednictwem przeglądarki internetowej. Dostęp do platformy znajdziemy na stronie internetowej pod adresem: https://www.educaplay.com/.
Dzieciom od wczesnych lat życia powtarza się, że nauka jest niezwykle istotna, jest kluczem do sukcesu oraz że uczyć będą się stale, gdyż życie to ciągłe nowości i okazje do poszerzania wiedzy. Aktualne trendy w edukacji są już nieco inne, zakładają bowiem rozszerzenie koncepcji lifelong learning o element twórczy.
Nie bez przyczyny kodowanie odgrywa istotną rolę w nowej podstawie programowej. W obecnym świecie podczas procesu edukacji coraz większy nacisk kładzie się na naukę obsługi nowoczesnego sprzętu i oprogramowania. Dzieje się tak m.in. przez to, że dzieci już od najmłodszych lat mają dostęp do nowoczesnych technologii. Wczesny kontakt dzieci z programowaniem ułatwi im sprawniejsze posługiwanie się nowoczesną technologią informacyjną oraz rozwinie zainteresowania w tej dziedzinie. Jak kształtować kompetencje kluczowe u dzieci w wieku wczesnoszkolnym, wykorzystując kodowanie?
Ktoś może pomyśleć, że odwrócona klasa polega tylko na tym, że zadajemy uczniom różne rzeczy do nauczenia się w domu, a w klasie to sprawdzamy. Jest to bardzo duże uproszczenie – także nieco krzywdzące dla wszystkich bardzo ciekawych lekcji, które odbywają się w sposób odwrócony. Czym jest odwrócona klasa? Na co zwrócić uwagę?
Pokój zagadek, czyli escape room – to bardzo popularne swojego czasu pojęcie zakładające, że grupa osób jest uwięziona w danym pokoju i ma za zadanie rozwiązywać zagadki, aby się uwolnić. Na opuszczenie pomieszczenia ma określony czas. Podczas rozwiązywania zagadek gra się zespołowo i szuka kolejnych wskazówek. Można także skonsultować się z mistrzem gry przy użyciu walkie-talkie. Jak możemy wykorzystać tę zabawę w szkole?
Powiedzmy uczniom – zagrajmy w grę! Tylko w jaką? Planszową? Online? Nieco inną – z grywalizacją w tle. Tylko jak to zrobić? Jak grać? Jakie są zasady i czego potrzebujemy?