Gamifikacja w szkole

TIK w szkolnej ławce

Powiedzmy uczniom – zagrajmy w grę! Tylko w jaką? Planszową? Online? Nieco inną – z grywalizacją w tle. Tylko jak to zrobić? Jak grać? Jakie są zasady i czego potrzebujemy?

Kto z nas nie grał w różne gry? Kiedyś pewnie planszowe lub w gry na dworze z rówieśnikami. Czego potrzebowaliśmy, gdy byliśmy młodsi? Nawet nie przebrań – tylko pomysłu, fabuły i może czasem kilku rekwizytów, których nie trzeba było jakoś specjalnie przygotowywać. Grało się przez określony czas. Czasem zdobywało się szklane kulki, a płaciło liśćmi. Czasem było jeszcze inaczej. Wszystko zależało od nas. I podobnie jest z gamifikacją w edukacji. Wszystko zależy od nas. Graczami są uczniowie, tylko kontekst jest inny – edukacyjny. 

REKLAMA

Ćwiczenie – pytania dla nas 

Zanim zaczniemy w klasie pracę z gamifikacją, zadajmy sobie sami pytanie o to, czym dla nas jest gamifikacja i po czym poznamy, że uczniom się podoba? Co możemy zrobić, żeby tworzenie gry stało się i dla nas przyjemnością? 

Jak zaprojektować grę?

Jeśli chcemy przygotować na naszych zajęciach grę dla uczniów – powinniśmy wziąć pod uwagę kilka różnych elementów. Nie jest to zamknięta lista, ale pokazuje dobre kierunki i podstawy. Możemy je potem jeszcze rozwijać. 

  • Misja w grze. To, czym będą zajmować się uczniowie. Jakie jest ich zadanie w grze. Czy muszą coś zebrać, na przykład jakieś odznaki czy punkty, żeby coś osiągnąć? Czy muszą ochronić jedną postać bajkową przed jakąś inn...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Życie Szkoły"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy