Nie wystarczy już stałe kształcenie się i podnoszenie kwalifikacji w wyuczonym zawodzie, aby osiągnąć długofalowy sukces na rynku pracy. Współczesny świat zmienia się w tak dynamiczny sposób, że część zawodów odchodzi do lamusa na przestrzeni kilku czy kilkunastu lat, a automatyzacja i mechanizacja procesów wymuszają zmiany kadrowe.
REKLAMA
Corocznie powstają dziesiątki nowych specjalności w profesjach związanych głównie z nowoczesnymi technologiami, co powoduje konieczność tworzenia nowych zawodów oraz kształcenia pracowników do zapełnienia tych stanowisk. Niejednokrotnie oznacza to całkowitą zmianę dotychczasowego zawodu i sposobu wykonywania obowiązków. Ponadto warto zwrócić uwagę na spadek zainteresowania zawodami związanymi z wykonywaniem czynności manualnych w sposób analogowy, co związane jest z postępującą mechanizacją procesów pracy oraz zastępowaniem pracowników fizycznych przez roboty. Sytuacja taka całkowicie zmienia sposób myślenia o kompetencjach kluczowych, jakie kształtowane są u uczniów w procesie edukacji. Zwiększa się nacisk na działania twórcze, a elastyczność i kreatywność stają się najbardziej pożądanymi cechami. Kompetencje typowe dla publikacji dotychczasowych teoretyków zakładały kształcenie w danym kierunku z wykorzystaniem różnych metod i form oraz dostosowaniem do panujących trendów. Trendy te jednak ulegają modyfikacji i obecnie nie są już tak „klasyczne”. Zmiana dotyczy zwłaszcza zawodów i czynności, które zakładają powielanie tych samych czynności z delikatną modyfikacją dostosowaną do wymogów rynku czy klienta. Podobnie myśli się obecnie o kompetencjach językowych, których nabywanie wiąże się z setkami godzin spędzonych na nauce słówek i obcej gramatyki. Kreatywne podejście współczesnego świata zakłada raczej nabycie umiejętności korzystania z wyspecjalizowanych translatorów, które w czasie rzeczywistym tłumaczą rozmowy, teksty czy przekazy z dużą dokładnością. Współczesne kompetencje to podejście wysoce niestandardowe, bez podziału na system przedmiotów realizowanych podczas lekcji prowadzonej w ustalony sposób oraz sprawdzanie postępów w nauce poprzez przeprowadzanie testów czy odpytywanie z materiału.
Czynniki, które zmieniły dotychczasowy sposób myślenia o kształceniu i nauce, wynikają bezpośrednio ze zmian, jakie zaszły w społeczeństwie w ostatnich latach, a są to przede wszystkim:
|