Zwierzęta – środowisku, środowisko – zwierzętom

Scenariusz zajęć

Niezliczona ilość zwierząt zamieszkujących różne środowiska życia na Ziemi, nie tylko korzysta z zasobów tych środowisk, ale też przynosi wymierne korzyści dla prawidłowego ich funkcjonowania. Jaką rolę w przyrodzie spełniają dżdżownice, niezbyt urodziwe i nie wiadomo po co pojawiające się na chodnikach po deszczu? Czy podniebni, skrzydlaci drapieżcy nie przynoszą szkody innym, drobniejszym zwierzętom, na które polują? Czy to prawda, że trzmiele przynoszą wiele pożytku? A środowisko – czy zawsze sprzyja życiu i bezpieczeństwu zwierząt? Na te i inne pytania uczniowie odpowiedzą bez problemu po serii zadań wykonanych w ramach realizacji bloku tematycznego poświęconego tym właśnie zagadnieniom.

Zamieszczony poniżej scenariusz zajęć jest przeznaczony głównie dla uczniów klasy III, ale odpowiednia do wieku i możliwości uczniów  modyfikacja zadań umożliwi ich wykorzystanie także w klasie I i II, a także podczas zajęć pozalekcyjnych, rozwijających zainteresowania przyrodnicze uczniów.

REKLAMA

Czas trwania zajęć: łącznie ok. 4-5 godzin, z możliwością podzielenia tematu na kilka części i zrealizowania w ciągu kilku dni.

 

Temat dnia aktywności:

Zwierzęta – środowisku, środowisko - zwierzętom

Cele ogólne:

•     ukazanie uczniom roli wybranych gatunków zwierząt w prawidłowym funkcjonowaniu różnych środowisk naturalnych,
•     zwrócenie uwagi na konieczność ochrony naturalnych środowisk, warunkujących życie dzikich zwierząt

Cele szczegółowe:

Uczniowie:

  • poznają przykłady korzyści, jakie przynoszą środowisku dziko żyjące zwierzęta,
  • wskażą przykłady zależności między zwierzętami i roślinami w określonym ekosystemie,
  • pogłębią wiedzę na temat życia i upodobań różnych gatunków zwierząt,
  • poznają przykłady niechlubnej postawy człowieka wobec zwierząt, w tym nieuzasadniony strach i uprzedzenia w stosunku do niektórych gatunków,
  • zrozumieją, że poszanowanie prawa zwierząt do sposobu życia podyktowanego przyrodą jest obowiązkiem każdego człowieka,
  • poznają przykłady służebnej roli człowieka wobec zwierząt,
  • wykonają zadania z różnych dziedzin edukacji, nawiązujące do znaczenia zwierząt w środowisku naturalnym i gospodarce człowieka,
  • do swoich działań na rzecz ochrony zwierząt włączą inne osoby, np. rodziców, dziadków, pracowników instytucji działających na rzecz ochrony przyrody
  • ...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Życie Szkoły"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy