Zamieszczony poniżej scenariusz zajęć jest przeznaczony głównie dla uczniów klasy III, ale odpowiednia do wieku i możliwości uczniów modyfikacja zadań umożliwi ich wykorzystanie także w klasie I i II, a także podczas zajęć pozalekcyjnych, rozwijających zainteresowania przyrodnicze uczniów.
Czas trwania zajęć: łącznie ok. 4-5 godzin, z możliwością podzielenia tematu na kilka części i zrealizowania w ciągu kilku dni.
Temat dnia aktywności:
|
Zwierzęta – środowisku, środowisko - zwierzętom
|
Cele ogólne:
|
• ukazanie uczniom roli wybranych gatunków zwierząt w prawidłowym funkcjonowaniu różnych środowisk naturalnych,
• zwrócenie uwagi na konieczność ochrony naturalnych środowisk, warunkujących życie dzikich zwierząt
|
Cele szczegółowe:
|
Uczniowie:
- poznają przykłady korzyści, jakie przynoszą środowisku dziko żyjące zwierzęta,
- wskażą przykłady zależności między zwierzętami i roślinami w określonym ekosystemie,
- pogłębią wiedzę na temat życia i upodobań różnych gatunków zwierząt,
- poznają przykłady niechlubnej postawy człowieka wobec zwierząt, w tym nieuzasadniony strach i uprzedzenia w stosunku do niektórych gatunków,
- zrozumieją, że poszanowanie prawa zwierząt do sposobu życia podyktowanego przyrodą jest obowiązkiem każdego człowieka,
- poznają przykłady służebnej roli człowieka wobec zwierząt,
- wykonają zadania z różnych dziedzin edukacji, nawiązujące do znaczenia zwierząt w środowisku naturalnym i gospodarce człowieka,
- do swoich działań na rzecz ochrony zwierząt włączą inne osoby, np. rodziców, dziadków, pracowników instytucji działających na rzecz ochrony przyrody
... |