Propozycja zajęć jest przeznaczona do realizacji w klasie III (ok. 4–5 godz. lekcyjnych), ale niektóre pomysły z powodzeniem można wykorzystać zarówno w klasie I i II, jak i podczas zajęć pozalekcyjnych rozwijających zainteresowania i uzdolnienia przyrodnicze uczniów.
Nauczyciel dobiera zadania z uwzględnieniem potrzeb i możliwości prowadzonej klasy. Pozostałe pomysły może przenieść na inne dni albo w ogóle z nich zrezygnować.
Temat dnia aktywności
|
Zimowe zjawiska przyrodnicze
|
Cele ogólne
|
- zapoznanie uczniów z zimowymi zjawiskami przyrodniczymi,
- uzmysłowienie dzieciom, na czym polega dostosowanie się do niekorzystnych warunków atmosferycznych
|
Cele szczegółowe
|
Uczeń:
- wie, z czego wynikają pory roku i dostrzega ich cykliczność,
- wymienia przynajmniej 5 zimowych zjawisk przyrodniczych,
- opisuje (ustnie) różne zjawiska przyrodnicze w oparciu o wiedzę pozyskaną z różnych źródeł informacji naukowej – dostrzega podobieństwa i różnice,
- dokonuje obliczeń matematycznych związanych z pomiarem temperatury,
- czyta ze zrozumieniem,
- korzysta z nowoczesnych technologii w celu pozyskania potrzebnej wiedzy,
- potrafi „odczytać” z otoczenia informacje dotyczące pogody,
- stosuje nabytą wiedzę w praktyce,
- jest świadomy swojej odpowiedzialności za własne zdrowie i bezpieczeństwo,
- aktywnie uczestniczy w wykonywaniu zaplanowanych na zajęcia zadań i we wspólnej zabawie
|
Metody i techniki pracy
|
- pogadanka,
- praca z tekstem,
- obserwacja bezp...
|