Zadbać o emocje dziecka w zabawie. Metody polegające na odgrywaniu ról

Temat numeru Otwarty dostęp

Odgrywanie ról to podstawowe techniki dramy i happeningu. W zależności od celów i okoliczności, w jakich ich używamy, mogą one mieć wymiar terapeutyczny, edukacyjny lub artystyczny. W zakresie kompetencji nauczycieli oraz rodziców jest inicjowanie zabaw edukacyjnych, które, chociaż angażują emocje, nie przekraczają granicy, za którą zaczyna się już terapia. Prezentowane metody, w przypadku dzieci w wieku wczesnoszkolnym, mają mieć charakter zabawy, w której stymulowany jest rozwój emocjonalny i społeczny dziecka.

Chcesz dowiedzieć się więcej? Weź udział w II Ogólnopolskim Kongresie Nauczycieli, Opiekunów i Pedagogów – Emocje i Zdrowie Psychiczne Dziecka!

REKLAMA

Wykorzystanie tychże technik daje dzieciom możliwość pokonywania własnych trudności oraz rozwiązywania problemów w bezpiecznych i przyjaznych warunkach, które mają charakter artystyczno-zabawowy. Najpopularniejszymi i najczęściej wykorzystywanymi metodami opartymi na odgrywaniu ról są drama i happening.
Zanim zdecydujesz się na pracę tymi metodami, musisz sobie odpowiedzieć na następujące pytania1:

  • Czy dzieci będą w stanie zrozumieć zadanie dramowe lub happeningowe?
  • Czy ich dotychczasowe doświadczenia pozwolą na twórczą aktywność?
  • Czy poziom zaspokojenia ich potrzeb (np. bezpieczeństwa, akceptacji) umożliwi uczestnictwo w dramie czy happeningu?
  • Czy propozycja dramy lub happeningu nie wywoła u dzieci stanu zagrożenia, traumy? 
  • Czy stopień spójności klasy jest wystarczający, aby była ona wsparciem dla dzieci w przeprowadzeniu dramy lub happeningu?
  • Czy istnieją konflikty w klasie, a jeśli tak, to jakie?
  • Jakie są dziecięce sympatie i antypatie w klasie?

Drama

Wprowadza uczniów w odpowiedni nastrój na pograniczu rzeczywistości i fikcji. Dziecko znajduje się w „roli”, w której poszukuje się sposobów na rozwiązanie jakiegoś zadania, problemu, trudności. Poziom zaangażowania dziecka w tę metodę jest ogromny, jest ona niezwykle atrakcyjna, ponieważ przypomina w swoim przebiegu zabawę. Analizując główne cele dramy, możemy zauważyć, jak wiele ma ona walorów edukacyjnych: poznawanie i rozumienie siebie i świata, nabywanie umiejętności przez działanie, odnajdywanie swojego miejsca w grupie rówieśniczej, wspólnocie, budowanie systemu wartości.

Charakterystyka dramy

  • jest oparta o spontaniczną aktywność dziecka, przejawiającą się w improwizowanych grach i zabawach poprzez system gestów, mimiki i słów, której istotą jest przyjemność i satysfakcja z...

Ten artykuł jest dostępny tylko dla zarejestrowanych użytkowników.

Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się.

Przypisy