Dołącz do czytelników
Brak wyników

Każdy z nas jest inny
Materiały do zajęć

Artykuły | 27 maja 2018 | NR 14
190

Warsztat można podzielić na kilka części i przeprowadzać w postaci krótkich eksperymentów. Potrzebne będą dodatkowe pomoce, które trzeba zgromadzić. Warto wykorzystać garderobę i dodatki sezonowe, np. w zimie wystarczy wziąć z szatni rękawiczki czy apaszki lub szaliki. Kolejne zabawy opatrzymy komentarzem na temat różnorodności i inności. Niezwykle ważne jest rozwijanie w dzieciach ciekawości poznawczej w tym obszarze i przekonania, że osoby, które nietypowo się zachowują czy inaczej wyglądają, mają takie same potrzeby jak my. Dzieci niewidome, głuchonieme czy nietypowe w swoich zachowaniach – też lubią się bawić i śmiać.
 

Grupa wiekowa: dzieci pięcioletnie

Potrzebne materiały: garderoba, sezonowe dodatki,okulary, taśma, czerwona szarfa, płyta CD (DVD) z bajką, materiały o różnej fakturze

 

  • Ćwiczenie „Przewodniku, prowadź”

Dziecko zamyka oczy i porusza się po sali według słownych wskazówek nauczyciela. Wejście w perspektywę rówieśnika, który nie widzi, może stać się pretekstem do rozmowy o dzieciach niedowidzących.

  • Ćwiczenie „Widzę tylko trochę”

Ćwiczenie z okularami służy pokazaniu dzieciom, że niektórym z nas wygodniej patrzeć kącikiem oka. W tym celu każde dziecko zaklei taśmą szkiełka swoich okularów, pozostawiając niewielkie otwory, przez które będzie mogło patrzeć. Po założeniu tak przygotowanych okularów poproś dzieci, aby rozejrzały się wokół i oswoiły z sytuacją. Potem możesz, łącząc je w pary, poprosić, aby: patrzyły na siebie, poszły przed siebie, trzymając się za rączki, przeszły pojedynczo po czerwonej taśmie na podłodze. 
Długość doświadczenia i rodzaj zadań zależy od wielkości grupy i poziomu funkcjonowania dzieci. Próby powinny być krótkie, aby nie przeciążać zmysłów małych przedszkolaków. Dzieci szybko odkryją, że muszą ustawiać głowę pod określonym kątem.
    

Warto podkreślić tę obserwację. Część dzieci z objawami ze spektrum autyzmu widzi wyraźniej peryferycznie. Czasem, choć ustawiają głowę bokiem, świetnie widzą to, co jest przed nimi. Warto wzbogacić tę wiedzę o ciekawostki ze świata zwierząt, np.:

  • konie widzą prawie dookoła; nie postrzegają tego, co jest za ich ogonem i 2 m przed nimi; ucho konia jest zwrócone w tę stronę, w którą właśnie patrzy,
  • koty i psy widzą mniej barw niż my; psy najlepiej rozpoznają kolor niebieski i żółty, zaś koty widzą wyblakłe barwy,
  • ptaki i zwierzęta polujące nocą często lepiej widzą w ciemnościach

 

  • Ćwiczenie „Nie słyszę”

Odtworzenie bajki z wyciszoną fonią i prośba o odczytywanie treści fabuły bez dostępu do dialogów pokaże dzieciom, jak odbiera świat ich głuchoniemy czy niedosłyszący rówieśnik. 

  • Ćwiczenie „Przyjemne w dotyku”

Kolejne doświadczenie dotyczy odczuwania dotyku. Warto zgromadzić wcześniej materiały i przedmioty o różnej fakturze (atłas, cienki papier ścierny, szczoteczki, piórka, gąbki, woreczki wypełnione fasolą czy kaszą, plastikowe b...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Życie Szkoły"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy