Projekt jest niezwykłą aktywnością badawczą, która angażuje młodych ludzi i pozwala im rozwijać własny potencjał i różnorodne umiejętności. Dzieci mają możliwość samodzielnego inicjowania, planowania oraz wykonywania określonego, wybranego przez siebie przedsięwzięcia oraz dokonywania jego oceny. Metoda projektu to wyjątkowe aktywności, w których trakcie uczenie odbywa się poprzez działanie, a działalność praktyczna jest ściśle związana z aktywnością poznawczą. Nauczyciel pełni tutaj funkcję wspierającą. Jego zadaniem jest wyzwalanie inicjatywy wśród uczniów oraz dyskretne prowadzenie i podsuwanie pomysłów oraz rozwiązań dla pojawiających się problemów.
REKLAMA
Uczeń jest natomiast w tym wszystkim badaczem. To jego zadaniem jest myślenie, poszukiwanie informacji oraz stawianie pytań, na które trzeba znaleźć satysfakcjonującą odpowiedź. Jednocześnie powinien eksperymentować – działać, dokonywać różnorodnych wyborów, a w konsekwencji oceniać wykonane przez siebie zadanie. Widać więc bardzo wyraźnie, że w tym procesie zdecydowanie bardziej zaangażowany jest uczeń. Nauczyciel pełni funkcję wsparcia – staje się doradcą, mentorem. Jest to podejście diametralnie różne od nauczania tradycyjnego, które na pierwszym miejscu stawiało pedagoga i wiedzę, którą przekazywał on swoim podopiecznym. Można było zauważyć, że zwalniało to uczniów z samodzielności i kreatywności.
Żeby jednak możliwe było wdrożenie i wykorzystanie w trakcie zajęć metody projektu, konieczne staje się opracowanie sytuacji problemowej, która byłaby w stanie zainteresować uczniów. Wówczas można przejść do realizacji odbywającej się w trzech etapach. Pierwszy z trzech etapów obejmuje część przygotowawczą. Chodzi tutaj w szczególności o wybór odpowiedniego tematu. Dzieci starsze zazwyczaj szukają inspiracji samodzielnie. W przypadku dzieci młodszych wyjątkową rolę przypisuje się nauczycielowi. Jego zadaniem jest...