Wykorzystanie metody projektu w codziennych działaniach

Temat numeru

Wydawać się może, że metoda projektów jest w szczególności przeznaczona dla starszych dzieci. Nic bardziej mylnego. Można z niej z powodzeniem korzystać również w pracy z dziećmi w młodszym wieku szkolnym. Chodzi w niej przede wszystkim o rozwijanie w młodych ludziach poczucia sprawstwa i samodzielności. Okazuje się bowiem, że praktyczne działanie i rozwiązywanie problemów rozbudza ciekawość, zwiększa motywację oraz przyczynia się do lepszego zapamiętywania omawianych treści. Dzięki wykorzystaniu tej metody wiedza nie staje się celem samym w sobie – zdecydowanie ważniejszy jest proces dochodzenia do niej. Okazuje się, że jest ona środkiem pomocniczym, który może wspierać proces kształtowania różnorodnych umiejętności. 

Projekt jest niezwykłą aktywnością badawczą, która angażuje młodych ludzi i pozwala im rozwijać własny potencjał i różnorodne umiejętności. Dzieci mają możliwość samodzielnego inicjowania, planowania oraz wykonywania określonego, wybranego przez siebie przedsięwzięcia oraz dokonywania jego oceny. Metoda projektu to wyjątkowe aktywności, w których trakcie uczenie odbywa się poprzez działanie, a działalność praktyczna jest ściśle związana z aktywnością poznawczą. Nauczyciel pełni tutaj funkcję wspierającą. Jego zadaniem jest wyzwalanie inicjatywy wśród uczniów oraz dyskretne prowadzenie i podsuwanie pomysłów oraz rozwiązań dla pojawiających się problemów. 

REKLAMA

Uczeń jest natomiast w tym wszystkim badaczem. To jego zadaniem jest myślenie, poszukiwanie informacji oraz stawianie pytań, na które trzeba znaleźć satysfakcjonującą odpowiedź. Jednocześnie powinien eksperymentować – działać, dokonywać różnorodnych wyborów, a w konsekwencji oceniać wykonane przez siebie zadanie. Widać więc bardzo wyraźnie, że w tym procesie zdecydowanie bardziej zaangażowany jest uczeń. Nauczyciel pełni funkcję wsparcia – staje się doradcą, mentorem. Jest to podejście diametralnie różne od nauczania tradycyjnego, które na pierwszym miejscu stawiało pedagoga i wiedzę, którą przekazywał on swoim podopiecznym. Można było zauważyć, że zwalniało to uczniów z samodzielności i kreatywności. 

Żeby jednak możliwe było wdrożenie i wykorzystanie w trakcie zajęć metody projektu, konieczne staje się opracowanie sytuacji problemowej, która byłaby w stanie zainteresować uczniów. Wówczas można przejść do realizacji odbywającej się w trzech etapach. Pierwszy z trzech etapów obejmuje część przygotowawczą. Chodzi tutaj w szczególności o wybór odpowiedniego tematu. Dzieci starsze zazwyczaj szukają inspiracji samodzielnie. W przypadku dzieci młodszych wyjątkową rolę przypisuje się nauczycielowi. Jego zadaniem jest...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Życie Szkoły"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy