Wsparcie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Nowe wytyczne i dobre praktyki w pracy z dziećmi wymagającymi indywidualnego podejścia

Neuroróżnorodni

Wsparcie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE) jest istotnym elementem edukacji włączającej, która ma na celu zapewnienie wszystkim uczniom – niezależnie od ich zdolności, sprawności, pochodzenia, sytuacji społeczno-ekonomicznej czy innych różnic indywidualnych – możliwości pełnego uczestnictwa w procesie edukacji. Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi wymagają indywidualnego podejścia i dodatkowej pomocy, co niewątpliwie jest wyzwaniem dla wszystkich nauczycieli pracujących z tą grupą uczniów.

Kim są uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi?

Przytoczmy rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach, które wskazuje kategorie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – są to uczniowie:

REKLAMA

  • niepełnosprawni (niesłyszący, słabosłyszący, niewidomi, słabowidzący, z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją, niepełnosprawni intelektualnie w stopniu lekkim, niepełnosprawni intelektualnie w stopniu umiarkowanym lub znacznym, z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, z niepełnosprawnościami sprzężonymi);
  • niedostosowani społecznie;
  • zagrożeni niedostosowaniem społecznym;
  • z zaburzeniami zachowania i emocji (w tym z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi);
  • ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się (uczniowie z dysleksją, dysgrafią, dysortografią, dyskalkulią);
  • z niepowodzeniami edukacyjnymi (w tym uczniowie z inteligencją niższą niż przeciętna);
  • z deficytami kompetencji i zaburzeniami sprawności językowych;
  • przewlekle chorzy;
  • w sytuacji kryzysowej lub traumatycznej;
  • zaniedbani środowiskowo;
  • z trudnościami adaptacyjnymi;
  • szczególnie uzdolnieni.
     

Jak zatem widać, uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi to nie tylko uczniowie niepełnosprawni, posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Nie są to także tylko uczniowie posiadający opinię z poradni psychologiczno-pedagogicznej. Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi to wszyscy ci uczniowie, którzy potrzebują szczególnego wsparcia, wynikającego zarówno z problemów, np. o charakterze emocjonalnym, społecznym czy poznawczym, jak również uczniowie w trudnej sytuacji życiowej, wynikającej z różny...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Życie Szkoły"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy