Jak wspierać i rozwijać mocne strony uczniów z dysleksją?

Neuroróżnorodni

Zgodnie z medycznym podejściem dysleksja traktowana jest przede wszystkim jako rozwojowe zaburzenie uczenia się (wg ICD-11) lub specyficzne zaburzenie uczenia się (wg DSM-V). Charakteryzuje się ona tym, że umiejętność uczenia się czytania jest w mniejszym lub większym stopniu upośledzona, ale nie jest to spowodowane niższym niż przeciętny poziomem rozwoju intelektualnego, problemami z widzeniem czy też zaniedbaniami środowiskowymi.

Mimo że wpływ na rozwijanie się tego zaburzenia mają różne czynniki, to ogólnie można stwierdzić, że kluczowe są nieprawidłowości w funkcjonowaniu układu nerwowego. Sprawiają one, że osoba z dysleksją inaczej odbiera bodźce płynące z otoczenia. Inaczej też przebiegają u niej procesy myślowe. A skoro tak, to inaczej także się uczy. Specyficzna percepcja sprawia, że czasem trudno funkcjonuje się takiej osobie w świecie zorganizowanym przez osoby neurotypowe. Nie zmienia to jednak faktu, że odmiennie funkcjonujący umysł jest w stanie dostrzec to, czego nie widzi większość, rozwiązać problem, który dla wielu wydaje się nierozwiązywalny, stworzyć coś, co innym trudno jest sobie nawet wyobrazić. Przykładem takiej osoby może być Leonardo da Vinci, którego rysunki tzw. śruby powietrznej (prototypu helikoptera) czy zestawu do nurkowania wskazują, że w swojej głowie widział, a może i doświadczał czegoś, czego współczesna mu technika w ogóle jeszcze nie umożliwiała.

REKLAMA

Mocne strony osób z dysleksją

Wśród osób z dysleksją, podobnie jak wśród całej populacji, zdarzają się jednostki wybitnie uzdolnione, przeciętne oraz takie, którym uczenie się czegokolwiek i wykorzystanie tego w praktyce sprawia dużą trudność. Badania jednak dowiodły, że pewne umiejętności są cechą wspólną niemal wszystkich osób dotkniętych „darem” dysleksji.
Mocne strony osób z dysleksją:

  • myślenie obrazowe,
  • bogata wyobraźnia,
  • kreatywność,
  • intuicja,
  • ciekawość,
  • wysoka wrażliwość społeczna,
  • wysoki poziom przetwarzania bodźców płynących z zewnątrz oraz generowania bodźców wprawiających organizm w stan tzw. snu na jawie.
     
  • ...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Życie Szkoły"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy