Dołącz do czytelników
Brak wyników

Pedagogiczne inspiracje

4 lipca 2018

NR 15 (Marzec 2016)

Wiosenne inspiracje - Wielkanoc w szkole

0 273

Po długim, zimowym okresie odpoczynku następuje gwałtowne przebudzenie przyrody. Koniec zimy symbolicznie ogłaszamy wiosennymi porządkami. Możemy także przyspieszyć nadejście wiosny, zmieniając z uczniami dekoracje w klasie. Zimową i zarazem chłodną kolorystykę możemy zastąpić taką, która sprawi wrażenie ocieplenia. Inspirację mogą stanowić dla nas motywy sztuki ludowej, związanej z nieodłącznym zegarem rytmów przyrody. Jej wyrazem będą kolorowe pisanki, bazie w wazonie czy też kolorowe kwiaty.

Poniżej przedstawiamy propozycje wiosennych i wielkanocnych dekoracji do wykonania wspólnie z uczniami, które można następnie wykorzystać do wiosennego przystrojenia sali lekcyjnej.

„Kolorowe bazie”

Cele:

  • wychowawczy: kształtowanie właściwych postaw wobec środowiska naturalnego; kultywowanie tradycji wielkanocnych; kształtowanie właściwych postaw podczas pracy w grupie, kształtowanie właściwych postaw wobec estetyki otoczenia,
  • dydaktyczny: uwrażliwianie wychowanków na kształt i fakturę; rozbudzanie ich zainteresowań przyrodą,
  • w sferze umiejętności: usprawnianie mięśni dłoni; rozwijanie umiejętności tworzenia kompozycji płaskiej o walorach dekoracyjnych.

Przybory: kolorowa bibuła (krepina), kolorowe kartony formatu A3, klej, nożyczki.
 

Narracja: Nauczyciel prowadzi pogadankę z uczniami: jakie zauważacie zmiany, zachodzące wiosną w przyrodzie? Co pojawia się na gałązkach drzew? Czy tylko pąki liści? Które drzewa zakwitają jako pierwsze? Co można zaobserwować na gałęziach wierzby? Jak inaczej nazywamy jej bazie? Jakiego są koloru? Jakie są w dotyku? Jaki mają kształt? W jaki sposób bazie ułożone są na gałązce? Do czego można wykorzystywać gałęzie wierzby? Co się z nich robi? Czy bukiet z nich wykonany może stanowić wiosenną dekorację? Wierzbowe „kotki” mają kształt podobny do jajka. Wiosną obchodzimy Święta Wielkanocne. Tradycyjnie wtedy zdobimy jajka. Udekorowane przez nas pisanki staną się kolorowymi baziami wyrastającymi na gałązce.

Przebieg: Nauczyciel z brązowej bibuły wykonuje gałąź wierzby. Skręca ją w kształt długiego, cienkiego „węża”. Powstałą w ten sposób gałąź przypina do tablicy, na której zazwyczaj eksponowane są prace uczniów. Dzieci na kartonach obrysowują ołówkami owalne szablony w kształcie jajek. Następnie wycinają je. Powstałe w ten sposób jajka wypełniają kolorowymi talarkami przygotowanymi wcześniej z bibuły. Sporządza się je, tnąc w poprzek co około pół centymetra zwinięty rulon krepiny. Należy przy tym pamiętać, by wcześniej przykleić brzeg bibuły do reszty rolki (choćby zwykłym klejem). Zapobiegnie to późniejszemu rozwijaniu się bibułkowych talarków. Uczniowie z tak przygotowanych, pociętych, zwiniętych w kółka fragmentów krepiny układają dekoracyjne wzorki na płaszczyźnie przygotowanego, papierowego jajka. Najpierw smarują klejem miejsce, a następnie przykładają bibułkowy talarek i dociskają go do kartonu. Tak udekorowane  jajko jest miłe w dotyku jak wierzbowa bazia. Kiedy ozdobne bazie – pisanki są już gotowe, przypina się je do przygotowanej wcześniej gałęzi naprzemiennie, tak aby przypominały rytm pąków wierzby.

„Pisanka kury olbrzymki”

Cele: 

  • wychowawczy: kultywowanie tradycji wielkanocnego zdobienia jajek; kształtowanie właściwych postaw wobec estetyki otoczenia,
  • dydaktyczny: uwrażliwianie uczniów na barwę, kształt i fakturę,
  • w sferze umiejętności: usprawnianie mięśni dłoni; rozwijanie umiejętności wyrażania własnych myśli i spostrzeżeń w pracy plastycznej. 

Przybory: szary papier pakowy, białe i kolorowe katony formatu A3, pastele olejne, wykałaczki, klej, nożyczki.

Narracja: Nauczyciel prowadzi pogadankę z uczniami: czy w waszych domach zdobicie jajka przed zbliżającymi się Świętami Wielkanocnymi? Jakie znacie sposoby na ich dekorowanie? Czy widzieliście, jak farbuje się jajka w łupinach cebuli? Jaki kolor wtedy przyjmują? Czy znacie jakiś inny, naturalny rodzaj barwienia jajek? Czy próbowaliście na takich ciemnych skorupkach wydrapywać wzorki? Czy sprawiało wam to dużą trudność? Czy skorupki nie pękały? Nasze jajka nie będą pękały w czasie ich malowania. Wytniemy ich kształty z papieru.

Przebieg: Nauczyciel z papieru pakowego wycina ogromne jajko i przymocowuje je do ściany. Uczniowie dostają po dwa szablony w kształcie jajek. Większy przykładają do kolorowego kartonu, mniejszy na białym podłożu i obrysowują je. Następnie wycinają oba kształty jajek. Biały owal zamalowują precyzyjnie pastelami o jasnym zabarwieniu, tworząc kolorowe plamy. Karton musi być tak pokryty, aby nie prześwitywał spod warstwy pasteli. Następnie uczniowie zamalowują w ten sposób przygotowane tło czarnym pastelem, by powstała jednolicie czarna powierzchnia. Uczniowie rysują wykałaczkami na czarnym tle różne wzory. W miejscach, gdzie zostanie „wydrapany” czarny kolor odsłania się kolorowa plama. Kiedy „wydrapywanki” są już gotowe, uczniowie przyklejają je na wycięte wcześniej z kolorowych kartonów kształty jajek. Posłużą one jako ramki, tworząc ozdobne obwódki. Kolory na wydrapywankowych pisankach będą ładnie kontrastować z barwami ramek. Wszystkie przygotowane w ten sposób ozdobne jajka uczniowie przyklejają na papierowej formie wyciętej przez nauczyciela. Żeby obwód jajka „kury olbrzymki” był starannie wykończony, dzieci jego obrzeże dekorują kwiatkami wyciętymi z kolorowych papierów. 

Gigantyczna pisanka stanowi niepowtarzalną dekorację pracowni szkolnej.

„Wielkanocny deszczyk” („Pisankowy deszczyk”)

Cele: 

  • wychowawczy: kultywowanie tradycji wielkanocnych; rozwijanie umiejętności pracy grupowej w osiąganiu wspólnego dzieła; wdrażanie dzieci do poszanowania pomysłów współuczestników zadania plastycznego.
  • dydaktyczny: poznawanie przysłów; uwrażliwianie na barwę, kształt i fakturę,
  • w sferze umiejętności: usprawnianie mięśni dłoni; rozwijanie wyobraźni twórczej; kształtowanie umiejętności tworzenia kompozycji przestrzennej. 

Przybory: styropianowe jajka, nożyczki, wstążki, szpilki, cienkie pędzelki, farby akrylowe, naczynka na wodę.

Narracja: Nauczyciel prowadzi pogadankę z uczniami: jakie zmiany zauważacie w przyrodzie, kiedy nadchodzi wiosna? Czy często wtedy pada deszcz? Czy zawsze jesteście odpowiednio ubrani wybierając się na spacer? Czy znacie jakieś przysłowia o wiośnie? O czym mówią przysłowia: „w marcu jak w garncu” lub „kwiecień plecień, bo przeplata, trochę zimy, trochę lata”, „jedna jaskółka wiosny nie czyni”? Czy zawsze udaje się wam uciec przed deszczem? Jak możemy się przed nim zabezpieczyć? Czy lubicie chodzić pod parasolem, kiedy pada deszcz? Czy przyjemnie jest słuchać stukania kropli deszczu? Jaki kształt mają deszczowe krople? Czy mogą one także przypominać swoim wyglądem jajka? Czy wiosną zaraz po gwałtownym deszczu może pojawić się słońce? Co wtedy możemy zaobserwować na niebie? W jakich kolorach występuje tęcza? Gdzie jeszcze możemy ją zaobserwować? Czy krople wody, rosy mogą mieć także tęczowe kolory?

Przebieg: Uczniowie zdobią styropianowe jaja farbami akrylowymi. Malują na nich deszczowe obrazki z tęczą i słońcem. Mogą pojawiać się na nich także motywy świąteczne, takie jak: zajączki, kurczaczki, baranki, a także przeróżne kolorowe kwiaty. Kiedy pisanki są już suche, dzieci za pomocą szpilek przyczepiają do nich wstążeczki. Wykonane w ten sposób ozdobne jajka – „krople deszczu” nauczyciel przymocowuje do parasola, który następnie podwiesza pod sufitem pracowni szkolnej. Ta oryginalna dekoracja świąteczna przypomina uczniom o zabieraniu parasoli i odpowiednim ubieraniu się na spacery podczas nieprzewidywalnej, wiosennej pogody.

„Kwitnące gałązki”

Cele: 

  • wychowawczy: kształtowanie właściwych postaw wobec środowiska naturalnego,
  • dydaktyczny: uwrażliwianie wychowanków na kształt, barwę, fakturę i piękno przyrody,
  • w sferze umiejętności: usprawnianie mięśni dłoni, rozwijanie wyobraźni twórczej, wykonywanie kompozycji przestrzennej.

Przybory: kolorowa bibuła (krepina), klej, nożyczki, taśma klejąca, gałązki drzew.

Narracja: Nauczyciel prowadzi pogadankę z uczniami: jak zmienia się wygląd drzew wraz z nadejściem wiosny? Co pojawia się na ich gałęziach? Które drzewa i krzewy pierwsze zakwitają? Jak wyglądają ich kwiatki? Czy wszystkie przyjemnie pachną? Jakie mają kolory i kształty? Czy pięknie wygląda taki kwitnący park lub sad? Które drzewa lub krzewy podobają się wam najbardziej?

Przebieg: Uczniowie przygotowują ga...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Życie Szkoły"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy