Po długim, zimowym okresie odpoczynku następuje gwałtowne przebudzenie przyrody. Koniec zimy symbolicznie ogłaszamy wiosennymi porządkami. Możemy także przyspieszyć nadejście wiosny, zmieniając z uczniami dekoracje w klasie. Zimową i zarazem chłodną kolorystykę możemy zastąpić taką, która sprawi wrażenie ocieplenia. Inspirację mogą stanowić dla nas motywy sztuki ludowej, związanej z nieodłącznym zegarem rytmów przyrody. Jej wyrazem będą kolorowe pisanki, bazie w wazonie czy też kolorowe kwiaty.
REKLAMA
Poniżej przedstawiamy propozycje wiosennych i wielkanocnych dekoracji do wykonania wspólnie z uczniami, które można następnie wykorzystać do wiosennego przystrojenia sali lekcyjnej.
„Kolorowe bazie”
Cele:
- wychowawczy: kształtowanie właściwych postaw wobec środowiska naturalnego; kultywowanie tradycji wielkanocnych; kształtowanie właściwych postaw podczas pracy w grupie, kształtowanie właściwych postaw wobec estetyki otoczenia,
- dydaktyczny: uwrażliwianie wychowanków na kształt i fakturę; rozbudzanie ich zainteresowań przyrodą,
- w sferze umiejętności: usprawnianie mięśni dłoni; rozwijanie umiejętności tworzenia kompozycji płaskiej o walorach dekoracyjnych.
Przybory: kolorowa bibuła (krepina), kolorowe kartony formatu A3, klej, nożyczki.
Narracja: Nauczyciel prowadzi pogadankę z uczniami: jakie zauważacie zmiany, zachodzące wiosną w przyrodzie? Co pojawia się na gałązkach drzew? Czy tylko pąki liści? Które drzewa zakwitają jako pierwsze? Co można zaobserwować na gałęziach wierzby? Jak inaczej nazywamy jej bazie? Jakiego są koloru? Jakie są w dotyku? Jaki mają kształt? W jaki sposób bazie ułożone są na gałązce? Do czego można wykorzystywać gałęzie wierzby? Co się z nich robi? Czy bukiet z nich wykonany może stanowić wiosenną dekorację? Wierzbowe „kotki” mają kształt podobny do jajka. Wiosną obchodzimy Święta Wielkanocne. Tradycyjnie wtedy zdobimy jajka. Udekorowane przez nas pisanki staną się kolorowymi baziami wyrastającymi na gałą...