W świecie zmysłów, czyli jak usprawniać integrację sensoryczną uczniów

Pedagogiczne inspiracje

Dzięki zmysłom człowiek może doznawać różnych wrażeń, a tym samym odbierać wiele różnorakich bodźców, co bez wątpienia jest podstawą prawidłowego funkcjonowania. We współczesnym świecie coraz więcej dzieci ma trudności, które wynikają z nieprawidłowego rozwoju procesów integracji sensorycznej; największym problemem jest fakt, że jako społeczeństwo nie posiadamy odpowiedniej wiedzy z zakresu tej dziedziny. Termin integracja sensoryczna w polskiej literaturze naukowej pojawił się stosunkowo niedawno, dlatego nasz poziom świadomości wymaga podwyższenia.

SPD – Sensory Processing Disorder, czyli zaburzenia przetwarzania sensorycznego to nieumiejętność wykorzystywania otrzymywanych przez zmysły informacji w codziennym, ogólnym funkcjonowaniu człowieka. Zaburzenia przetwarzania sensorycznego mają uwarunkowania neurologiczne i sprawiają, że mózg niepoprawnie odczytuje informacje, które są dostarczane przez zmysły. W wyniku tego osoby z tego typu zaburzeniami nieodpowiednio reagują na zwyczajne doświadczenia sensoryczne. Zwykłe wrażenia zmysłowe mogą wywoływać lęk, przerażenie, a nawet ból. Problemy sensoryczne przyczyniają się do zakłóceń w sferze ruchowej, co utrudnia życie codzienne danej jednostki oraz jej rodziny.
Autorką metody integracji sensorycznej jest amerykańska psycholog i terapeuta Jena Ayres. Metoda ta powstała w latach 60. XX wieku. J. Ayres udowodniła, że dla prawidłowego rozwoju dziecka niebagatelne znaczenie mają trzy najwcześniej dojrzewające  systemy zmysłowe: system dotykowy, system czucia głębokiego (czucie własnego ciała) i układ przedsionkowy, czyli zmysł równowagi. Mózg odbiera, segreguje i przetwarza bodźce zmysłowe,  docierające do niego z naszego ciała. Podstawą integracji zmysłów jest proces współdziałania ze sobą poszczególnych zmysłów w trakcie wykonywania złożonych zadań. Tworzenie oraz rozwijanie się procesów integracji sensorycznej przebiega w pniu mózgu. Deficyty w zakresie dopływu bodźców powodują zakłócenia w procesie prawidłowej integracji zmysłowej.
Analizując literaturę przedmiotu, można wskazać następujące czynniki mogące być determinantami zaburzeń integracji sensorycznej:

REKLAMA

  • uwarunkowania genetyczne lub dziedziczne;
  • mające swój początek w okresie prenatalnym – przyjmowanie przez matkę używek oraz ciąże mnogie;
  • przedwczesny poród;
  • niska masa urodzeniowa;
  • stres dziecka zaraz po narodzinach, np. jako następstwo cesarskiego cięcia;
  • n...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Życie Szkoły"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Dołącz do 10000 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu skutecznego nauczania i motywowania uczniów edukacji wczesnoszkolnej.

Otrzymuj gotowe narzędzia oraz podpowiedzi, jak przeprowadzić ciekawe zajęcia, pracować z uczniem ze SPE oraz jak podnosić ich aktywność.

1000 artykułów online
50 lat na rynku
Dostęp online i offline
107 numerów archiwalnych
160 scenariuszy zajęć
40 autorów – specjalistów
Życie Szkoły • Prenumerata już od 399 zł/rok

Przypisy