Zasady pedagogiki wczesnoszkolnej
Profesor Ryszard Więckowski (redaktor naczelny „Życia Szkoły” w latach 1984-2002)jako autor teoretycznych podstaw pedagogiki wczesnoszkolnej kształtował ją jako dytscyplinę na wskroś humanistyczną. (…) Naczelną wartością tej pedagogiki było dziecko. (…). Zwracał uwagą także na nauczyciela klas początkowych, podręcznik, program, organizacja edukacji szkolnej, dzień pracy ucznia, środki techniczne wspierające edukację itp. Wszystko to postrzegał, opisywał, stosując dla humanisty kryterium najwyższe: w jakim stopniu służą one dziecku, jego rozwojowi, w jakim stopniu czynią szkołę środowiskiem, w którym może pracować i doznawać radości, satysfakcji i perspektyw transgresyjnego realizowania swojej indywidualności”.
REKLAMA
Pierwszą ważną zasadą, którą kierował się Profesor, było integralne powiązanie etapu edukacji wczesnoszkolnej (kształcenia i wychowania) z poprzedzającym go wychowaniem przedszkolnym, co zapewnia ciągłość procesu wychowawczo-dydaktycznego w obrębie tych dwóch etapów kształcenia dzieci i uczniów. Przypominał nauczycielom klas I–III, aby wykorzystywali doświadczenia dzieci zdobyte w przedszkolu. Są one bowiem podstawą, bazą wyjściową do poznawania nowej wiedzy i rozwijania wcześniej zdobytych umiejętności.
Druga ważna kwestia, do której Ryszard Więckowski przywiązywał dużą wagę, to wiedza psychologiczna na temat myślenia dzieci w wieku wczesnoszkolnym, a przede wszystkim to, że:
- podstawą myślenia dla dziecka są j...