Uwarunkowania życia współczesnego człowieka sprzyjają nabywaniu przekonania o samowystarczalności, wzmacniają egoizm, a to jest otwarciem drogi właśnie do samotności. W takiej sytuacji nie sposób nie zadać sobie pytania: czy i jak można zapobiec takim postawom, w jaki sposób szkoła może w tym uczestniczyć?
Tymczasem, jak zauważa Krzysztof Śleziński, „Rozwijające się nowe technologie usprawniają przekaz informacji i wzajemną komunikację i ułatwiają życie codzienne, ale jednocześnie mogą być zagrożeniem dla ucznia, skłaniając do rezygnacji z samodzielnego myślenia i przejmowania schematów myślowych oraz standardów zachowań promowanych m.in. w mass mediach”1. Proces ten wzmacnia dotychczasowy model szkoły, w której „Uczeń ma zdobywać wiedzę (a nie mądrość), przyswajać informacje (a nie zastanawiać się nad ich prawdziwością), zdobyć kompetencje zawodowe (a zapomnieć o celach autentycznego życia, szczęśliwości), a o samym sobie zapomnieć. Gdzie w takim świecie jest jeszcze miejsce na rzeczywistość emocji, psychiki, ducha”2.
Próbę pozytywnej zmiany tej sytuacji podejmuje podstawa programowa z 2017 roku, która odc...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 10 wydań magazynu "Życie Szkoły"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!

Dołącz do 10000 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu skutecznego nauczania i motywowania uczniów edukacji wczesnoszkolnej.
Otrzymuj gotowe narzędzia oraz podpowiedzi, jak przeprowadzić ciekawe zajęcia, pracować z uczniem ze SPE oraz jak podnosić ich aktywność.