Europejska Karta Praw i Obowiązków Rodziców
Dokument został opracowany przez Europejskie Stowarzyszenie Rodziców (EPA) i przyjęty w 1992 r. Wskazuje na istotne miejsce rodziców w systemie edukacyjnym, a także w społeczności lokalnej. Razem z Powszechną Deklaracją Praw Człowieka oraz Konwencją o Prawach Dziecka zwraca uwagę, że rodzice z Powszechną Deklaracją Praw Człowieka oraz Konwencją o Prawach Dziecka zwraca uwagę, że rodzice mogą wymagać od osób i instytucji odpowiedzialnych za edukację formalną ich dziecka, by respektowano ich prawa do wiodącej i aktywnej roli w jego edukacji. Rodzice mają również obowiązki wobec dziecka i szkoły. Karta została opracowana tak, iż każde prawo przedstawiono w odniesieniu do związanego z nim bezpośrednio obowiązku.
Konstrukcja dokumentu wskazuje jednoznacznie na rolę i znaczenie rodziców w życiu szkoły oraz życiu ich dzieci w szkole na wszystkich etapach edukacji. Nie jest ona okazjonalna czy niewielka: obowiązek wychowywania dzieci w sposób odpowiedzialny, obowiązek angażowania się jako partnerzy w nauczanie dzieci, obowiązek przekazywania wszelkich informacji szkołom, aby dzieci osiągały cele edukacyjne, obowiązek osobistego udziału w życiu szkoły.
Dokument nie rozróżnia pojęć „przedszkole”, „szkoła”, „placówka oświatowa”, ponieważ dotyczy wszystkich etapów edukacyjnych. Stąd pod pojęciem „szkoła”, podobnie jak w naszym polskim prawie oświatowym, mieszczą się także wszelkie formy wychowania przedszkolnego czy kolejne etapy edukacji szkolnej. Odniesienia do zapisanych w europejskim dokumencie praw i obowiązków rodziców znajdujemy bezpośrednio w zadaniach szkoły względem edukacji wczesnoszkolnej. Każdy dyrektor szkoły, nauczyciel klas I–III powinien zapoznać się z istotą tychże zadań, aby w zestawieniu ze znaczeniem praw i obowiązków rodziców tworzyć wykładnię współpracy, która nie zawsze jest łatwa, bywa źródłem napięć czy okazywania wzajemnej niechęci, czego można by uniknąć, gdyby w stosownym czasie pochylić się nad zrozumieniem znaczenia z...