Czy w ogóle możemy mówić o wychowaniu seksualnym wśród dzieci w wieku wczesnoszkolnym ?
POLECAMY
Wychowanie to pewien proces, a płciowość i seksualność każdego człowieka nie jest odizolowana od codziennego życia. Dorastając, dzieci również dostrzegają różnice między dziewczynkami i chłopcami, cechy różniące kobiety i mężczyzn, a także odmienne role społeczne, jakie zostały im przypisane. Te spostrzeżenia to ważny element wychowania, w którym znaczące miejsce powinna stanowić seksualność dziecka. Nie oznacza to, iż należy w tym celu stwarzać w przedszkolu specjalne zajęcia dotyczące wychowania seksualnego, zagadnienia te powinny umiejętnie towarzyszyć procesowi edukacji dzieci. Dlatego już w pierwszym etapie edukacji należy eliminować pewne przyjęte społecznie stereotypy, które krzywdzą innych ludzi. Zdarza się, że dla dzieci w wieku wczesnoszkolnym nauczyciel jest nie tylko autorytetem, ale również powiernikiem, któremu zwierzają się z problemów.
Jak zatem powinna wyglądać edukacja seksualna w szkole?
W zależności od wieku i rozwoju dziecka mogą pojawiać się różne formy zainteresowania związanego z byciem dziewczynką czy też chłopcem. Nauczyciel powinien na to reagować i dostrzegać to, co się dzieje w danej grupie dzieci. Może być tak, że w kilku grupach nic specjalnego w zakresie zainteresowania własnym ciałem nie będzie się działo, jednak może się również zdarzyć jedno lub kilkoro dzieci, które będą wykazywały inne zachowania na tle rówieśników. Najczęściej dzieci wynoszą pewne zachowania z domu rodzinnego, w zależności od uwarunkowań kulturowych i światopoglądu rodziców. Większość zachowań dziecka jest przenoszonych ze środowiska rodzinnego na grunt szkolny. Często takim wydarzeniem jest np.: ciąża matki lub pojawienie się rodzeństwa. Z kolei nauczyciel jest ważnym słuchaczem i obserwatorem i powinien zdawać sobie sprawę z tego, iż w rozwoju dziecka ma do czynienia również z jego rozwojem psychoseksualnym. Nie jest to łatwe zadanie, gdyż temat seksualności człowieka jest złożony, a w Polsce niejednokrotnie zdarza się, iż jest pomijany w całym procesie kształcenia nauczycieli. Nie wszystkie uczelnie pedagogiczne poruszają kwestię seksualności. Nawet na zajęciach z zakresu psychologii rozwojowej seksualność człowieka jest często niedostrzegana. To sprawia, że nauczyciele nie są przygotowani do pełnienia roli edukatora w tym zakresie. Niestety nauczyciele pewnych rzeczy nie dostrzegają lub nie mają wiedzy na temat interpretowania niektórych zachowań. Bardzo ważny jest również stopień wrażliwości nauczyciela.
W jaki sposób nauczyciele powinni reagować na nietypowe sytuacje w życiu dzieci?
Często zdarza się również, że nauczyciele są postawieni przed trudnymi zadaniami, wynikającymi z danej sytuacji życiowej dziecka. Znane są przypa...