Być może przyczyny należy dopatrywać się w tym, jak wysoką pozycję społeczną zajmują tamtejsi nauczyciele. Zawód nauczyciela jest zawodem elitarnym, cieszącym się wielkim prestiżem. Aby zostać nauczycielem, trzeba się poddać rygorystycznemu procesowi rekrutacji, na który składają się cztery etapy. Pierwszy z nich to konkurs matur, następnie należy zdać pisemny egzamin z zagadnień pedagogicznych. Kolejny etap polega na udziale w zajęciach odzwierciedlających sytuacje, w których może się znaleźć nauczyciel podczas wykonywania swojej pracy. Zachowania kandydatów są w tym czasie obserwowane. Ostatnia część to rozmowy kwalifikacyjne, polegające na uzasadnieniu wyboru zawodu nauczyciela. Wybrani, najlepsi kandydaci uczestniczą w programie studiów wyższych. Studia są opłacane przez państwo. Nauczyciel pracuje w Finlandii 4 godziny dziennie, a na swój rozwój zawodowy musi poświęcić 2 godziny w tygodniu. Wszystkie szkolenia dla nauczycieli są bezpłatne. Dodatkowo nauczyciele są zobowiązani pomagać po zajęciach uczniom, którzy nie przyswoili w odpowiednim stopniu realizowanych na zajęciach zagadnień.
Kolejnymi czynnikami wpływającymi na wysoką efektywność finlandzkiej edukacji są następujące działania:
REKLAMA
- rozpoczęcie nauki w szkole w wieku 7 lat,
- wsparcie słabszych uczniów w szkołach,
- małe różnice w podstawie programowej na poszczególnych etapach edukacji, zmniejszenie stresu przy przejściu na kolejny szczebel edukacyjny,
- zatrudnianie w szkołach pracowników socjalnych,
- system zastępstw za nieobecnych nauczycieli, zajęcia nie są odwoływane,
- rygorystyczne metody nauczania języka ojczystego, nie stosuje się metod eksperymentalnych,
- autonomia dyrektora w zakresie zatrudniania i zwalniania nauczycieli,
- brak ocen aż do ósmej klasy,
- tworzenie własnych programów nauczania w szkołach,
- brak testów oceniających postępy uczniów,
- bezpłatne stołówki w szkołach,
- odpowiednie przygotowanie nauczycieli, zakończone tytułem magistra,
- na wcześniejszych etapach edukacji nie są zadawane prace domowe, zgodnie z założeniem, że dzieci powinny nauczyć się wszystkiego w czasie zajęć w szkole, później nauczyciele mogą już je zadawać, jednak zadania nie zajmują uczniom zbyt wiele czasu,
- nie prowadzi się rankingu szkół, szkoł...