Edukacja globalna – Czym skorupka za młodu… Pożytki edukacyjne i wychowawcze akcji „Sprzątanie świata”

Nauczyciel w świecie

Akcja „Sprzątanie świata” jest od lat doskonałą okazją do pogłębiania wiedzy przyrodniczej. Jest też doświadczeniem współpracy w dążeniu do wspólnego celu, przestrzenią dla rozwijania odpowiedzialności i poczucia sprawstwa u dzieci i młodzieży. 

W swojej pracy od zawsze chcę dzielić się z innymi wartościowymi praktykami, które mnie ukształtowały, niektóre już wtedy, gdy to ja byłam uczennicą. Ogromną wartość mają dla mnie wspomnienia z udziału w akcji „Sprzątanie świata” w okresie szkolnym. Moja wychowawczyni, nauczycielka matematyki i edukacji wczesnoszkolnej w Publicznej Szkole Podstawowej nr 3 w Wołominie, Małgorzata Berlińska, co roku pomagała nam doświadczać znaczenia naszej pracy na rzecz zdrowego środowiska. Widząc na własnym przykładzie, jak ważne jest wdrażanie jak najwcześniej takich inicjatyw, konsekwentnie i z podkreślaniem ich znaczenia, zorganizowałam w Indiach wydarzenie szkolne, które łączyło w sobie elementy obchodów Dnia Ziemi oraz międzynarodowej kampanii pod nazwą „Sprzątanie świata”, która miała swój początek w Australii w roku 1989. W Polsce realizowana jest od 1994 roku, w każdy 3. weekend września. 

REKLAMA

Szczególnym wyzwaniem w moim doświadczeniu zawodowym było zorganizowanie i przeprowadzenie akcji „Sprzątanie świata” w Zespole Szkół Pushpalata British International School w południowych Indiach. Poniższy artykuł nie będzie serią wskazówek i porad, a jedynie spisaną refleksją opatrzoną zdjęciami i harmonogramem mającymi posłużyć jako inspiracja do własnych działań w obszarze organizacji wydarzeń szkolnych. W artykule wyraźnie zaznaczam również obszary „błędów” – nieudanych prób i niepowodzeń, które zdarzyły się na poszczególnych etapach prac. Dzielę się nimi w nadziei, że pomogą innym nauczycielom planować własne aktywności sprawniej i efektywniej. 

W procesie planowania wydarzenia ważne było zaproponowanie zadań adekwatnych dla każdej grupy wiekowej, które miały się uzupełniać i stanowić mosty dla współpracy między klasami. Niemniej istotne było pokazanie wszystkim grupom przykładów dzieci i młodzieży aktywnie uczestniczących w różnych akcjach społecznych i inicjatywach proekologicznych, a także osób, które w pojedynkę postanowiły zadbać o środowisko, zachęcając tym samym innych do podjęcia konkretnych działań. Dzięki temu mogliśmy porozmawiać o naszej roli w dbaniu o środowisko i o odpowiedzialności za planetę. 

I tu pojawił się pierwszy problem – ponieważ bycie „zorganizowanym” nie leży w naturze Hindusów*, harmonogram dnia zmieniałam… 12 razy. Mimo 3 spotkań z dyrekcją i nauczycielami, podczas których prosiłam o ewentualne uwagi, poprawki, wskazówki; ostatni...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Życie Szkoły"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Dołącz do 10000 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu skutecznego nauczania i motywowania uczniów edukacji wczesnoszkolnej.

Otrzymuj gotowe narzędzia oraz podpowiedzi, jak przeprowadzić ciekawe zajęcia, pracować z uczniem ze SPE oraz jak podnosić ich aktywność.

1000 artykułów online
50 lat na rynku
Dostęp online i offline
107 numerów archiwalnych
160 scenariuszy zajęć
40 autorów – specjalistów
Życie Szkoły • Prenumerata już od 399 zł/rok

Przypisy