Waspekcie edukacyjnym fakt podlegania ocenom przez inne osoby ma szczególne znaczenie, ponieważ ocenianie to krytyczny moment procesu nauczania – uczenia się. Także dlatego, że łatwo tu wpaść w pułapki własnych preferencji i niesprawiedliwie oszacować postępy edukacyjne, zachowania i wytwory ucznia, który może różnić się od nas stylem sensorycznym, typem inteligencji, mieć inne od naszych strategie uczenia się i odmienne od nauczyciela preferencje neurologiczne.
W okresie wczesnego dzieciństwa i w wieku młodszym szkolnym duży wpływ na budowanie obrazu samego siebie mają opinie pochodzące od osób mających duże znaczenie dla życia jednostki: rodziców, wychowawców i nauczycieli.
Na podstawie informacji wyrażonej oceną pochodzącą od nauczyciela uczeń buduje przekonanie o sobie samym, zwłaszcza w okresie wczesnoszkolnym, który to jest okresem szczególnie ważnym w kontekście formowania przez ucznia obrazu samego siebie. Wpływ każdej oceny, opinii dodatkowo wzmacniany jest przez rolę osób, które wydają opinię, ocenę na nasz temat.
„Ocenianie w edukacji wczesnoszkolnej uwzględnia całościowy (holistyczny) rozwój ucznia, którego szczególnymi, ale nie jedynymi przejawami są osiągnięcia szkolne. Ocenianie powinno uwzględniać wszechstronny indywidualny rozwój ucznia, wspierać go zarówno w aktywności poznawczej, jak i formacyjnej (wychowawczej). Ocenianie na I etapie kształcenia stanowi integralny element procesu nauczania – uczenia się, powinno zatem odbywać się w sytuacjach naturalnych i właściwych dla dzieci – przede wszystkim podczas realizacji zadań edukacyjnych i zabawy”.1
Z natury i właściwości nauczania zintegrowanego wynika potrzeba stałego diagnozowania osiągnięć rozwojowych ucznia, wspieranie funkcji stymulujących rozwój i odrzucenie funkcji se...
Realizacja procesu oceniania na I etapie kształcenia w aspekcie wytycznych nowej podstawy programowej
Za każdym razem wyrażona przez nas ocena ma w swoich skutkach charakter decyzji. W życiu codziennym przez cały czas podejmujemy rozmaite decyzje. Począwszy od spraw najprostszych typu: co zjemy na śniadanie, jakie czytamy czasopisma, czy odłożymy napisanie e-maila na dzień następny – przez sprawy poważniejsze: w jakich kolorach, wymiarach, opcjach politycznych widzimy świat; aż do wyborów i decyzji dotyczących obrazu samego siebie, który to jest określonym zestawem wielu wyborów i decyzji formułujących przekonania dotyczące
np. naszego wyglądu, naszych umiejętności i kompetencji, naszych wyobrażeń o przyszłości.