Percepcja muzyki w edukacji wczesnoszkolnej

Muzyka i Rytmika

Podstawowym celem edukacji muzycznej w szkołach ogólnokształcących jest przygotowanie świadomych odbiorców i uczestników kultury muzycznej. Biorąc pod uwagę, że słuchanie muzyki jest najpowszechniejszą formą aktywności muzycznej, realizowaną przez wszystkie grupy wiekowe, niezależnie od statusu społecznego, gospodarczego czy kulturowego, niezwykle ważny jest proces wprowadzania dziecka w świat muzyki wartościowej, takiej, która będzie nie tylko spełniała funkcje zabawowe, ale także wzmacniała jego wrażliwość muzyczną, kształtowała poczucie estetyki, wzbudzała pozytywne emocje, a przy tym stawała się bliska i zrozumiała. Próby realizacji tego celu powinny być podejmowane już od najmłodszych lat dziecka, by na etapie edukacji wczesnoszkolnej tzw. muzyka artystyczna nie była dla uczniów czymś zupełnie obcym. 

Dlaczego słuchamy muzyki?


Na tak bezpośrednio postawione pytanie uzyskamy szereg różnych odpowiedzi: muzyka wprowadza w dobry nastrój, przywołuje wspomnienia, dodaje energii, wycisza i uspokaja, wpływa korzystnie na skupienie się na pracy lub nauce, wypełnia pustkę emocjonalno-społeczną, organizuje czas, „kształtuje” atmosferę spotkania i wiele innych. Nie wyobrażamy sobie życia bez muzyki, stanowi ona cenny, a dla wielu osób nawet niezbędny element codzienności. Dlaczego zatem, parafrazując Johna Slobodę (2008), muzyka jest tak bardzo istotna, skoro „są to tylko drgania rozchodzące się w powietrzu”?

Najważniejszym aspektem, jaki wyłania się z powodów słuchania muzyki, jest jej wpływ na emocje. Muzykę można traktować jako lekarstwo na skołatane nerwy, odczuwany niepokój, frustrację lub smutek, jako formę wyciszenia, uspokojenia czy relaksu. Z drugiej strony utwory muzyczne mogą dodawać energii, pobudzać do działania, stawać się motorem napędowym dla umysłu i ciała. Muzyka pełni różne funkcje – od regulacji emocji, przez autoekspresję, po nawiązywanie i wzmacnianie relacji społecznych. Każdy z tych aspektów natomiast dotyczy oddziaływania utworów muzycznych na emocje, co z kolei przenosi się na realne działania i zachowania. Muzyka ma moc wzbudzania emocjonalnego poruszenia, co wskazuje, jak istotnym może być narzędziem w pracy pedagogicznej. 

Kwestią, która ściśle łączy się z poruszeniem emocjonalnym, są wspomnienia wywołane danym utworem muzycznym. Jak podaje Piotr Przybysz, bodziec muzyczny w sposób afektywny oddziałuje na system percepcyjno-emocjonalny odbiorcy. Oddziaływanie to jest wielopoziomowe i może odbywać się w warstwie pobudzenia fizjologiczno-mózgowego, behawioralnego czy psychologicznego. Utwory, których słuchaliśmy w sytuacji dla nas ważnej, pozostawiają tzw. emocjonalne ślady pamięciowe. Powrót, nawet bardzo odległy czasowo, do danej kompozycji może powodować odczuwanie tych samych emocji z tą samą intensywnością. Jest to ważny aspekt, o którym należy pamiętać, planując pracę dydaktyczną w oparciu o percepcję muzyki. Umiejętnie wprowadzone dzieło muzyczne może przywoływać później te...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Życie Szkoły"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy