Nauczanie (do) twórczości w edukacji muzycznej

Muzyka i Rytmika

Aktywność twórcza – w zakresie sztuk muzycznych, plastycznych, językowych, matematycznych, ruchowych i wielu innych obszarów – stanowi kwintesencję posiadanych kompetencji w danej dziedzinie. Wykorzystanie wcześniej zdobytej wiedzy oraz umiejętności pozwala w procesie tworzenia na wzbogacanie i ulepszanie tego, co już poznane i zrozumiane.

Myśląc o stymulowaniu rozwoju kreatywności dziecka, należy pamiętać o kształtowaniu kompetencji twórczych nie tylko w obszarze danego przedmiotu, ale w każdej przestrzeni edukacyjnej. Tym samym założenia procesu twórczego warto przenosić między różnymi ścieżkami edukacyjnymi, a uczniów otwierać na nowe, nietypowe, twórcze rozwiązania znanych i nieznanych im problemów. Jedną z takich przestrzeni może być edukacja muzyczna, której metody, formy i narzędzia pracy umożliwiają rozwój wielu kompetencji ogólnych, w tym myślenia i działania twórczego.

REKLAMA

Twórczość – kreatywność – innowacyjność

Twórczość jest pojęciem wieloznacznym, dlatego niezbyt dobrze funkcjonuje jako termin naukowy, chociaż samo zjawisko stanowi ważny i ciekawy przedmiot badań naukowych. Twórczość jest obiektem zainteresowania wielu nauk: psychologii, pedagogiki, filozofii, antropologii. Zdefiniowanie twórczości przysparza niemało problemów, szczególnie ze względu na wiele znaczeń tego terminu. Jak zauważa Władysław Tatarkiewicz, twórczość może być rozumiana zarówno jako działalność Boga czy artysty, jak i jako działalność człowieka (niekoniecznie będącego artystą) dążącego do wprowadzania nowości w życie1. 
 

Wśród definicji pojęcia „twórczość” pojawiają się takie, które traktują twórczość jako „proces prowadzący do nowego wytworu, który jest akceptowany jako użyteczny lub do przyjęcia dla pewnej grupy w pewnym okresie”2, jako „zdolność człowieka do wytwarzania nowych lub oryginalnych pomysłów, (…) wynalazków lub artystycznych rzeczy”3 oraz jako dzieło lub zbiór dzieł, dorobek twórcy-artysty. Jako nauczyciele, myśląc o edukacyjnym wymiarze kształtowania twórczych postaw, skupiamy się wokół pierwszego obszaru definicji twórczości, przyjmując jako cel główny dążenie do wzmacniania tych kompetencji dziecka, które pozwolą mu na rozwój twórczego myślenia.


Poruszając zagadnienie twórczości, nasuwają się także takie pojęcia jak kreatywność i innowacyjność. Nierzadko pojęcia te są traktowane wymiennie, dlatego warto pochylić się nad nakreśleniem podobieństw i różnic występujących w tych trzech obszarach. Krzysztof Szmidt, podejmując próbę zdefiniowania kreatywności, określa ją jako „zdolność człowieka do w miarę częstego generowania nowych i wartościowych wytworów”4. Wśród wytworów wymienia takie aspekty jak idee, rzeczy czy też met...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Życie Szkoły"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy