Myśląc o stymulowaniu rozwoju kreatywności dziecka, należy pamiętać o kształtowaniu kompetencji twórczych nie tylko w obszarze danego przedmiotu, ale w każdej przestrzeni edukacyjnej. Tym samym założenia procesu twórczego warto przenosić między różnymi ścieżkami edukacyjnymi, a uczniów otwierać na nowe, nietypowe, twórcze rozwiązania znanych i nieznanych im problemów. Jedną z takich przestrzeni może być edukacja muzyczna, której metody, formy i narzędzia pracy umożliwiają rozwój wielu kompetencji ogólnych, w tym myślenia i działania twórczego.
REKLAMA
Twórczość – kreatywność – innowacyjność
Twórczość jest pojęciem wieloznacznym, dlatego niezbyt dobrze funkcjonuje jako termin naukowy, chociaż samo zjawisko stanowi ważny i ciekawy przedmiot badań naukowych. Twórczość jest obiektem zainteresowania wielu nauk: psychologii, pedagogiki, filozofii, antropologii. Zdefiniowanie twórczości przysparza niemało problemów, szczególnie ze względu na wiele znaczeń tego terminu. Jak zauważa Władysław Tatarkiewicz, twórczość może być rozumiana zarówno jako działalność Boga czy artysty, jak i jako działalność człowieka (niekoniecznie będącego artystą) dążącego do wprowadzania nowości w życie1.
Wśród definicji pojęcia „twórczość” pojawiają się takie, które traktują twórczość jako „proces prowadzący do nowego wytworu, który jest akceptowany jako użyteczny lub do przyjęcia dla pewnej grupy w pewnym okresie”2, jako „zdolność człowieka do wytwarzania nowych lub oryginalnych pomysłów, (…) wynalazków lub artystycznych rzeczy”3 oraz jako dzieło lub zbiór dzieł, dorobek twórcy-artysty. Jako nauczyciele, myśląc o edukacyjnym wymiarze kształtowania twórczych postaw, skupiamy się wokół pierwszego obszaru definicji twórczości, przyjmując jako cel główny dążenie do wzmacniania tych kompetencji dziecka, które pozwolą mu na rozwój twórczego myślenia. |
Poruszając zagadnienie twórczości, nasuwają się także takie pojęcia jak kreatywność i innowacyjność. Nierzadko pojęcia te są traktowane wymiennie, dlatego warto pochylić się nad nakreśleniem podobieństw i różnic występujących w tych trzech obszarach. Krzysztof Szmidt, podejmując próbę zdefiniowania kreatywności, określa ją jako „zdolność człowieka do w miarę częstego generowania nowych i wartościowych wytworów”4. Wśród wytworów wymienia takie aspekty jak idee, rzeczy czy też met...