Szkoła jest miejscem, w którym uczeń może brać czynny udział w procesie kształtowania swoich umiejętności społecznych. Dlatego ważne jest, aby proces ten był szeregiem działań świadomych, podczas których w dziecku może rozwijać się kompetencja społeczna. Działania muzyczne, które na etapie wczesnoszkolnej edukacji ogólnokształcącej są w znacznej większości działaniami zespołowymi lub zbiorowymi, pozwalają wspierać kształtowanie kompetencji społecznych w sposób przyjemny i wartościowy.
REKLAMA
Kompetencja, czyli co to znaczy „być kompetentnym”
Z punktu widzenia etymologii, pojęcie kompetencji pochodzi od łacińskiego competentia, co oznacza odpowiedzialność, przydatność. W obszarze pedagogiki definiuje się ją jako zdolność do samorealizacji będącą głównie rezultatem efektywnego uczenia się. W znaczeniu potocznym nazywane są tak wiedza, umiejętności i postawy do wykonywania zadań w określonej dziedzinie, w tym także w pracy zawodowej oraz działalności ucznia. Kompetencją można określić różne obszary ludzkiej aktywności, jak i zróżnicowane sfery funkcjonowania psychicznego.
Definicja kompetencji opisywana jest w odniesieniu do korelacji wiedzy, sprawności i rozumienia. Traktuje się ją jako wyczuwalną umiejętność robienia rzeczy dobrze oraz posiadania sprawności niezbędnych do radzenia sobie z problemami. Inne rozumienie tego pojęcia definiowane jest w kontekście atrybutów niezbędnych do adaptacji, tj. poznania, emocji, zachowania i relacji interpersonalnych. Kompetencją są posiadane umiejętności wynikające z interakcji z otoczeniem, które pozwalają realizować indywidualne cele oraz efektywnie radzić sobie w otaczającym świecie. Kompetencja jest szczególną właściwością adaptacyjnego potencjału człowieka, zorientowaną na osiągnięcie celu, którym jest zmiana pewnych aspektów rzeczywistości przy jednoczesnej potrzebie przyjmowania odpowiedzialności za te zmiany.
Ko...