Należy zauważyć, że część pedagogów może nie lubić samego procesu oceniania. Jest to zawsze subiektywna opinia na temat postępów w nauce i osiągnięć uczniów. Wiąże się ona również z niezgodą bądź rozczarowaniem ze strony rodziców oraz młodych ludzi. Wszystko to sprawia, że proces edukacyjny zostaje znacznie utrudniony, a nauczyciele szukają innych, alternatywnych rozwiązań poprawiających zarówno nauczanie, jak i uczenie się dzieci. Opiekunowie budują życzliwą atmosferę i sprzyjają kształtowaniu prawidłowych postaw. Dlatego też coraz chętniej korzystają z oceniania kształtującego, którego celem jest dokonywanie takich opisów postępów ucznia, by dać jak najbardziej szczegółową informację zwrotną, wskazującą, jak dalej ma on się uczyć oraz z jakich metod można korzystać, aby osiągnąć jak najlepsze efekty.
Żeby jednak ten proces miał rację bytu, należy uwzględniać w swojej pracy pięć strategii oceniania kształtującego.
Pierwsza z nich związana jest z jasnym i wyraźnym określeniem, jakie cele mają dana lekcja i omawiany temat oraz co trzeba zrobić – jaką wiedzę opanować – żeby osiągnąć sukces. Znajomość celów zwiększa świadomość uczniów, pokazuje im, że to, czego się uczą, ma sens. Zwiększa ona również motywację młodych ludzi i pozwala im wziąć odpowiedzialność za proces uczenia się. Jednocześnie należy zwrócić uwagę na korzyści, jakie ten sposób pracy daje nauczycielowi. On sam musi bowiem zastanowić się nad tym, dlaczego dany temat jest ważny – co da uczniom, jakie umiejętności pozwoli im opanować. Sprawia to, że bardziej świadomie podchodzi się do nauczania, to zaś przyczynia się do zwiększenia efektywności. Można uznać, że głównymi założeniami oceniania kształtującego stają się jasne wyłożenie celów, tak aby były one dobrze zrozumiane przez uczniów, oraz dokonywanie podsumowań na koniec zajęć w celu sprawdzenia, ile z nich udało się osiągnąć.
Oczywiście, bardzo istotne jest także podanie, co będzie podlegało ocenie. W ocenianiu kształtującym określa się to za pomocą pojęcia „NaCoBeZU”, czyli „na co będziemy zwracali uwagę”...
Ocenianie kształtujące
Szkoła jest miejscem, w którym młodzi ludzie uczą się, zdobywają wiedzę o otaczającym ich świecie i budują nowe doświadczenia. Wiele z tych obszarów wymaga nie tylko wsparcia ze strony nauczyciela, ale również konstruktywnego komentarza opisującego, w jaki sposób wiedza ta została opanowana przez dzieci.