O wodzie w przyrodzie

Scenariusz zajęć

Woda jest wyjątkową cieczą – odgrywa szereg ogromnie ważnych ról w przyrodzie, choć jest pospolitym i bardzo prostym związkiem chemicznym. Dlaczego warto zgłębiać tajemnice wody właśnie teraz, zimą? Czy nie lepiej byłoby to robić wiosną, latem czy jesienią? Owszem, nic nie stoi na przeszkodzie, aby dzieci poznawały tajemnice wody o każdej porze roku, ale zima jest taką porą, kiedy można obserwować wodę w jej rozmaitych postaciach – w środowisku naturalnym. Warto by skorzystać z takiej okazji. Poza tym – zimą woda jest bardziej widoczna niż w jakiejkolwiek innej porze roku, gdyż z reguły nie wsiąka w glebę, tylko puszy się, czasem lśni jak diamenty, innym razem zamienia się w lusterko albo w mleko, przybiera postać fantastycznych kwiatów, igiełek, maluje świat na biało.

Zamieszczona niżej propozycja zajęć zintegrowanych z wodą w roli głównej jest przeznaczona dla uczniów klasy III (około 4 – 5 godzin lekcyjnych). Niektóre zadania można z powodzeniem wykorzystać w klasie II i I.

REKLAMA

Temat dnia aktywności

O wodzie w przyrodzie

Cele ogólne

  • pogłębienie ogólnych wiadomości o wodzie w przyrodzie,
  • zwrócenie uwagi uczniów na różne stany skupienia wody w przyrodzie – z wykorzystaniem zimowych opadów i osadów,
  • ukazanie ważnej roli wody w przyrodzie i konieczności ochrony jej zasobów

Cele szczegółowe

Uczeń:

  • wie, w jakich stanach skupienia występuje woda,
  • dokonuje podziału wód w przyrodzie, np. słodkie i słone, płynące i stojące,
  • wie, co to są gejzery,
  • wyjaśnia, co to znaczy, że woda w przyrodzie krąży w zamkniętym obiegu,
  • wyjaśnia różnice między opadami i osadami,
  • wymienia przykłady opadów i osadów,
  • czyta ze zrozumieniem,
  • przeprowadza doświadczenia z wodą w różnych stanach skupienia,
  • samodzielnie prowadzi obserwacje przyrodnicze i je dokumentuje,
  • zna przykłady korzystnych i niekorzystnych zjawisk związanych z różnymi stanami skupienia wody,
  • wie, dlaczego nie należy marnować wody,
  • rozumie konieczność oszczędzania wody i ochrony jej zasobów,
  • dostrzega ścisły związek między działalnością człowieka a stanem wody w przyrodzie i życiem różnych organizmów wodnych,
  • wykonuje zadania o charakterze polonistycznym, przyrodniczym, matematycznym, informatycznym i plastycznym – tematycznie związane z wodą,
  • korzysta z nowoczesnych technologii w celu pozyskania potrzebnych informacji nau...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Życie Szkoły"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy