Muzyka i mowa, czyli o logorytmice

Część 1 – Muzyka i ruch

Muzyka i Rytmika

Wszelkie działania pedagogiczne powinny zawierać element profilaktyki, również wtedy, gdy na wczesnym etapie edukacji dziecko nie przejawia deficytów. Wspieranie naturalnych potrzeb rozwojowych dziecka powinno być myślą przewodnią każdego nauczyciela.


Istotnym punktem wszelkich działań pedagogicznych jest wspieranie naturalnego rozwoju dziecka – jego wrodzonych predyspozycji, nabywanych umiejętności i pogłębianych zainteresowań. Ważnym aspektem jest także zwrócenie szczególnej uwagi na dziecięce trudności, zaburzenia i problemy, które mogą uniemożliwiać dziecku prawidłowy rozwój, co natomiast może powodować uczucie frustracji i rezygnacji. 

REKLAMA

Niezwykle ważnym elementem rozwoju małego dziecka jest rozwój jego mowy. Umiejętność porozumiewania się, rozumianego jako wyrażanie komunikatów w formie werbalnej, ma swoją podstawę w opanowaniu mowy przez dziecko. Zdaniem Kingi Kuszak, nauka mowy u dziecka przebiega w sposób uporządkowany i przypomina pokonywanie kolejnych etapów rozwoju motorycznego. Dziecko przechodzi przez kolejne fazy rozwoju językowego, z których każda kolejna wynika i bazuje na poprzedniej. Dlatego tak ważne jest, aby proces ten był świadomie obserwowany przez nauczycieli i rodziców celem szybkiego zauważenia ewentualnych zaburzeń.

Zarówno profilaktyce, jak i eliminacji już powstałych deficytów w obszarze mowy dziecka służy szereg działań logopedycznych. Jedną ze współczesnych metod w logopedii, łączących działanie logopedyczne z aktywnością muzyczną, jest logorytmika – metoda wykorzystująca formy aktywności muzycznej w celu niwelowania i zapobiegania zaburzeniom mowy u dziecka oraz zaburzeniom jej współtowarzyszącym.

Czym jest logorytmika?

Logorytmika jest uważana za jedną z metod pracy logopedycznej. Pierwsze próby zdefiniowania „logorytmiki” datowane są na lata 70. XX wieku, co wskazuje na stosunkowo krótki okres jej wykorzystania w praktyce logopedycznej. Początkowo logorytmika była stosowana tylko w terapii. Z czasem jej elementy zaczęto wykorzystywać również w profilaktyce logopedycznej oraz wczesnej edukacji dziecka. Połączenie języka z muzyką stanowiło innowacyjne spojrzenie na problematykę kształtowania prawidłowej mowy u dzieci, przy jednoczesnym wzbogacaniu o doświadczenia estetyczne wynikające z kontaktu z mu...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Życie Szkoły"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy