Dołącz do czytelników
Brak wyników

Scenariusz zajęć

27 czerwca 2018

NR 16 (Kwiecień 2016)

Matematyczne podróże małe i duże
przykłady zadań dla dzieci z klasy III

375

Rozwijanie umiejętności matematycznych u najmłodszych może odbywać się przy każdej nadarzającej się okazji. Doskonale sprawdzą się przy tym ćwiczenia o charakterze problemowym i rachunkowym, które nie wymagają dodatkowych przyrządów, pomocy dydaktycznych czy specjalnie przygotowanej przestrzeni. Wystarczy kartka, ołówek lub długopis i zestaw zadań, które staną się inspiracją do poszukiwania, odkrywania i tworzenia.

Poniżej prezentujemy przykłady ćwiczeń, których podstawowym zadaniem jest rozbudzenie zainteresowań matematycznych dzieci. Warto zwrócić uwagę na to, iż niektóre z nich wykraczają poza podstawę programową dla klas I–III (ma w nich miejsce przekroczenie zakresu liczbowego wynoszącego 1000). Dlatego też, w sposób szczególny adresujemy je do starszych dzieci – z klasy III, jak i wszystkich interesujących się matematyką oraz wykazujących uzdolnienia w tym przedmiocie. Mamy nadzieję, że pozwolą one utrwalić lub poszerzyć zdobytą wiedzę w zakresie m.in. wyznaczania odległości, przeliczania i porównywania wielkości liczbowych, jak również staną się dodatkowym, przynoszącym wiele radości i osobistej satysfakcji bodźcem do rozwijania kolejnych matematycznych umiejętności.


Przykład 1. Gdzie najkrócej?

Ania i Robert wybrali się z rodzicami na wycieczkę samochodową z Poznania do Leszna. Droga z Poznania do miejscowości Kórnik wynosiła 25 km, z miejscowości Kórnik do Jarocina 48 km, a z Jarocina do Leszna – 70 km. W drodze powrotnej jechali z Leszna do miejscowości Kościan – 33 km, a następnie prosto do Poznania – 50 km. O ile kilometrów krótsza była droga powrotna?1

Przykład 2. Przy drodze

Ania i Robert, jadąc samochodem, zauważyli stojące przy drodze trzy jabłonie. Każde z drzew miało trzy konary, trzy odchodzące od nich gałęzie, a od nich odchodziły kolejne trzy gałązki. Na każdym z drzew rosło po 13 jabłek.

Odpowiedz na pytania:
■     Ile jabłoni rosło przy drodze?
■     Ile gałęzi miało każde z drzew?
■     Ile konarów miało każde drzewo?
■     Ile jabłek rosło na każdej jabłoni? 
■     Ile jabłek rosło w sumie na drzewach?

Spróbuj przedstawić zadanie za pomocą rysunku i wykonaj obliczenia2.

Przykład 3. Na autostradzie

W każdym państwie obowiązuje określone ograniczenie prędkości dla samochodów jadących autostradą. W Anglii wynosi ono 112 km/h, we Francji – 130 km/h, a w Norwegii – 100 km/h. W Polsce jest równe 140 km/h. Poniżej znajduje się tabela. Wpisz prędkości dozwolone w poszczególnych krajach, a następnie wstaw odpowiednio znak „<”, „>” bądź „=” przy każdej parze państw3.

Źródło: //ec.europa.eu/transport/road_safety/going_abroad/united_kingdom/speed_limits_pl.htm
PAŃSTWO PRĘDKOŚĆ znak PAŃSTWO PRĘDKOŚĆ
Polska     Anglia  
Anglia     Norwegia  
Francja     Anglia  
Norwegia     Polska  
Francja     Norwegia  
Polska     Francja  

Przykład 4.Najmniejsze w Polsce

Pewnego dnia Ania i Robert postanowili zaplanować kolejną wycieczkę. Ustalili, że tym razem odwiedzą 10 najmniejszych pod względem mieszkającej w nich ludności miast w Polsce4. Sporządzili w tym celu listę5.

Lp. Miasto Województwo Ogółem Mężczyźni Kobiety
1.. Wyśmierzyce MAZOWIECKIE 921 486 435
2. Działoszyce ŚWIĘTOKRZYSKIE 964 454 435
3. Suraż PODLASKIE 1009 508 501
4...

Dalsza część jest dostępna dla użytkowników z wykupionym planem

Przypisy