„Krokowanie” – innowacyjne działanie w matematyce w edukacji wczesnoszkolnej

Pedagogiczne inspiracje

Wiele dzieci obecnie boi się lekcji matematyki i poza szkołą unika wszelkich sytuacji kojarzących się z tym przedmiotem. Co więcej – nie podejmuje prób rozwiązywania zadań i problemów, ponieważ nie wierzy w swoje możliwości i nie potrafi samodzielnie poszukiwać oraz boi się krytyki podczas popełniania błędów. Podzielimy się z Państwem doświadczeniem w pracy z dziećmi w edukacji wczesnoszkolnej z wykorzystaniem elementów metody nauczania matematyki profesora Milana Hejnego z Uniwersytetu w Pradze Czeskiej. Miałyśmy szczęście poznać i uczyć się metody od tego zacnego pedagoga.

Profesor Hejny i jego innowacyjna metoda

Profesor Milan Hejny – absolwent Uniwersytetu Karola w Pradze, 1959. Profesor zwyczajny matematyki oraz edukacji matematycznej na uniwersytecie Karola w Pradze na Wydziale Edukacji. Rozwinął teorię modeli standardowych, przekształconą w ciągu ostatnich dziesięciu lat przez praską grupę badawczą w edukację matematyczną zorientowaną na proces. Ta nowa strategia nauczania jest obecnie wprowadzana do szkół Republiki Czeskiej. Prof Hejny ma na swoim koncie 120 publikacji na temat edukacji matematycznej.

REKLAMA

Profesor sam, będąc małym chłopcem miał ogromne problemy ze zrozumieniem matematyki i to rodziło u niego frustrację; jak sam opowiadał nam podczas wykładów w szkole letniej w Czechach, gdzie zdobywałyśmy w ciągu kolejnych trzech lat następujące po sobie stopnie wtajemniczenia w prowadzeniu i wykorzystywaniu w pracy z dziećmi jego metody. Metoda powstała jako odzew kochającego ojca – również matematyka – na problemy dydaktyczne swojego dziecka. Ojciec profesora postanowił po prostu pomóc swojemu synowi i tym samym położył podwaliny pod rozwój metody, którą po latach – profesor matematyki – Milan Hejny – dopracował do perfekcji.
Metoda ta zrodzona z prostej miłości do dziecka jest adresowana do wszystkich dzieci i można ją stosować już od najmłodszych lat, opiera się bowiem na środowisku przyjaznym dziecku. Tutaj malucha nic nie zaskoczy, jedynie ośmieli i pobudzi do kreatywnej działalności, pozwoli się rozwinąć i budować swoje doświadczenie na bazie działania i popełnianych błędów, które, co ciekawe, dziecko odkrywa samodzielnie i koryguje, a nauczyciel jako mentor spełnia dyskretną rolę obserwatora, który ma czas i wspiera dziecko w jego działaniach, a nie wskazuje sposób, a tym samym „ucina” wszelką aktywność i uczy w konsekwencji „drogi na skróty”, bez osiąganej satysfakcji i wiedzy trwałej oraz stabilnej.

Warto więc popracować nad tym, by dziecko zainteresowało się i rozbudziło w sobie chęć poznania matematyki, a w efekcie polubiło ją. Można to osi...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Życie Szkoły"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy