Dołącz do czytelników
Brak wyników

Temat numeru

14 listopada 2018

NR 41 (Listopad 2018)

Językowy Habit Tracker w edukacji wczesnoszkolnej

0 88

Po raz pierwszy spotkałam się z habit trackerem, gdy odwiedzałam blogi o charakterze lifestylowym. Wtedy zaciekawiło mnie to, jak przy pomocy takiego prostego narzędzia można w łatwy sposób zmieniać swoje życie na lepsze i mieć szybki wgląd do tego, co i jak się zmieniło.

Co to jest habit tracker?

Do wyjaśnienia tego, czym jest sam habit tracker, potrzebujemy poznania znaczenia tych słów z języka angielskiego. Habit to zwyczaj. A słowo track oznacza śledzić, monitorować. Dlatego też habit tracker to narzędzie służące do obserwacji, mierzenia, monitorowania różnego rodzaju nawyków.
Zwykły habit tracker wygląda jak tabela z pustymi miejscami do notowania i zakreślania. Po lewej stronie tabele są szersze, ponieważ daje to miejsce na zapisanie tego, co chcemy monitorować. Po prawej stronie tabelki są węższe i pozwalają na odpowiednie zaznaczanie tego, jak idzie nam (lub uczniom) realizacja danego zadania. Wystarczy oznaczyć w pustych polach odpowiednie zadania.
Moja wersja, czyli Językowy Habit Tracker, jest nieco zmodyfikowana. W moim narzędziu sama proponuję legendę oraz daję przestrzeń na to, aby każdy uczeń wymyślił sobie swoją i jeśli chce, może ją zastosować. Możliwości jej konfiguracji jest bardzo wiele. Do mojego Językowego Habit Trackera można dodać jakieś miejsce na motto, hasło na dany miesiąc lub słowo-klucz. Daje to też duże możliwości w edukacji, ponieważ uczniowie mogą w szybki sposób przypomnieć sobie, jakie są ich priorytety. Może to być słowo: ciekawość, kreatywność, zabawa, radość lub nieco dłuższe hasło, np. lubię angielski, uczę się radośnie lub cokolwiek innego, co jest hasłem pozytywnym dla uczniów i może być ich drogowskazem w edukacji.

O czym należy pamiętać?

Oprócz pomysłu użycia Językowego Habit Trackera warto zwrócić uwagę na to, że jeśli wybierzemy z uczniami listę najczęściej spotykanych aktywności i propozycji na działania, to warto je pogrupować, a potem zdecydować, ile z nich zapiszemy w tabeli. Po burzy mózgów możemy uzyskać od uczniów bardzo wiele pomysłów.
Wersja 1 – Proponuję, aby mieć finalnie wybranych od 8 do 10 aktywności, ale uwaga, nie wykonujemy ich wszystkich codziennie, ale wybieramy 4–5 z nich. Dlaczego nie wszystkie w danym dniu? Dlatego, żeby ich wykonywanie nie było dla uczniów młodszych monotonne. Zmienność oraz danie sobie pozwolenia na to, żeby aktywności były różne, dają większą swobodę i element zaskoczenia dla uczniów. Pamiętajmy wtedy, aby nie zaznaczać negatywnych znaczków czy buziek, ponieważ naszym celem nie jest wykonywanie wszystkich zadań codziennie.
Wersja 2 – Możemy też zdecydować się na krótszą listę 3–5 aktywności czy nawyków i wtedy zaznaczać wykonanie każdego z nich. Warto wziąć pod uwagę to, że wtedy wykonujemy wszystkie zadania, czyli pracujemy nad wyrobieniem każdego zapisanego nawyku.
Dodatkowo nawyki powinny być zróżnicowane pod względem stopnia trudności oraz tego, ile czasu będą potrzebować uczniowie na wykonanie danego zadania. Przykładowo: nawyk czytania w domu na głos może trwać 5, 10 czy 15 minut i to my jako nauczyciele ustalamy z uczniami, ile czasu przeznaczą na dane zadanie.

Wady i zalety narzędzia

Przed pokazaniem uczniom tego narzędzia zachęcam do zapoznania się z jego mocnymi i słabszymi stronami, abyśmy mogli zdecydować, czy, jak i kiedy można takie narzędzie wprowadzić dla uczniów. Możemy też pomyśleć, czy w naszym położeniu możemy dopisać jakieś inne plusy czy minusy tego narzędzia.
Zalety:

  • narzędzie bardzo proste w przygotowaniu. Zaznaczanie prostymi symbolami nie sprawi problemu nawet najmłodszym uczniom. Dla dzieci można opracować system znaczków opartych na kolorach, np. zielony – zadanie wykonane, czerwony – niewykonane. Dla nieco starszych mogą być to „buźki”, np. wesoła, neutralna, smutna. Wszystko zależy od tego, jakie symbole możemy wprowadzić, znając już trochę naszych uczniów. Dla dzieci najmłodszych najlepiej jest wprowadzać tylko znaczki pozytywne,
  • proste w prowadzeniu. Wystarczy – zgodnie z ustaloną legendą – dokonać zaznaczenia znaczkiem w Językowym Habit Trackerze i to tyle. Nie zajmie to więcej niż kilka sekund, dzięki czemu uczniowie nie będą mogli użyć wymówki, że korzystanie z narzędzia jest czasochłonne,
  • przejrzyste. Jedno spojrzenie wystarczy, aby uczniowie byli w stanie powiedzieć, jak idzie im monitorowanie danego zadania. W łatwy sposób mogą mieć też wgląd w poprzednie miesiące oraz obserwować, co dobrego wydarzyło się w drodze do ich celu.
  • nie wymaga szczególnych umiejętności rysowania czy malowania. Możemy posłużyć się gotowym szablonem, który możemy zobaczyć w Internecie. Możemy stworzyć taki plik w Wordzie, a potem tylko go zapisać w formacie PDF dla uczniów. Dodatkowo taki szablon mogą też stworzyć uczniowie lub ozdobić go według swoich preferencji,
  • daj...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Życie Szkoły"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy