Mimo że od pierwszego opisania niektórych objawów minęło ponad sto lat, a wiedza w tym zakresie znacznie się poszerzyła, to jednak organizacja i realizacja procesu edukacyjno-wychowawczego z uczniem przejawiającym owe cechy stanowi duże wyzwanie dla ogółu nauczycieli, a koncentracja na problemach utrudnia dostrzeżenie mocnych stron dzieci i młodzieży z tzw. ADHD.
REKLAMA
Cechy charakterystyczne dziecka z ADHD
Termin ADHD często jest używany i wykorzystywany do określania nadruchliwych dzieci i młodzieży sprawiających trudności wychowawcze, utrudniających prowadzenie zajęć czy też tych, którzy swoim zachowaniem stwarzają zagrożenie dla siebie i innych lub mających problemy w nauce (nie kończą zadań, sprawdzianów, nie wykonują poleceń itp.) Czy słusznie?
Otóż według klasyfikacji DSM (ang. Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders) do typowych cech dziecka z zespołem hiperkinetycznym można zaliczyć:
- niezwracanie uwagi na szczegóły lub popełnianie błędów wynikających z nieuwagi w pracy albo innych aktywności,
- problemy z utrzymaniem uwagi
- w trakcie wykonywania zadań lub zabawy,
- sprawianie wrażenia, jakby nie słuchało, kiedy ktoś do niego mówi,
- niewykonywanie poleceń,
- trudności z wykonywaniem zadań w jednym miejscu,
- problemy z organizowaniem sobie czasu wolnego,
- unikanie lub odmawianie wykonania czynności, które wymagają dłuższego wysiłku umysłowego, takich jak nauka czy odrabianie prac domowych,
- gubienie przyborów szkolnych,
- łatwe rozpraszanie się pod wpływem zewnętrznych bodźców,
- zapominanie o wykonaniu elementów złożonych czynności, np. zakręcenie tubki z...