Jak rozwijać mocne strony dzieci z ADHD?

Neuroróżnorodni

Według klasyfikacji ICD (ang. International Classification of Diseases) ADHD określane jest jako zaburzenie hiperkinetyczne, przejawiające się trudnościami w koncentracji uwagi, nadmiernej impulsywności i nadruchliwości. W najnowszej, jedenastej wersji ICD nazwa ta już jednak nie występuje za względu na odchodzenie od stosowania stygmatyzujących pojęć i potrzebę zwrócenia większej uwagi na opis sposobu funkcjonowania osoby i dostrzeżenie w niej nie tylko deficytów, ale także potencjału – tego, co może wnieść do swojego środowiska, aby je rozwijać.

Mimo że od pierwszego opisania niektórych objawów minęło ponad sto lat, a wiedza w tym zakresie znacznie się poszerzyła, to jednak organizacja i realizacja procesu edukacyjno-wychowawczego z uczniem przejawiającym owe cechy stanowi duże wyzwanie dla ogółu nauczycieli, a koncentracja na problemach utrudnia dostrzeżenie mocnych stron dzieci i młodzieży z tzw. ADHD.

REKLAMA

Cechy charakterystyczne dziecka z ADHD

Termin ADHD często jest używany i wykorzystywany do określania nadruchliwych dzieci i młodzieży sprawiających trudności wychowawcze, utrudniających prowadzenie zajęć czy też tych, którzy swoim zachowaniem stwarzają zagrożenie dla siebie i innych lub mających problemy w nauce (nie kończą zadań, sprawdzianów, nie wykonują poleceń itp.) Czy słusznie? 

Otóż według klasyfikacji DSM (ang. Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders) do typowych cech dziecka z zespołem hiperkinetycznym można zaliczyć:

  • niezwracanie uwagi na szczegóły lub popełnianie błędów wynikających z nieuwagi w pracy albo innych aktywności,
  • problemy z utrzymaniem uwagi
  • w trakcie wykonywania zadań lub zabawy,
  • sprawianie wrażenia, jakby nie słuchało, kiedy ktoś do niego mówi,
  • niewykonywanie poleceń,
  • trudności z wykonywaniem zadań w jednym miejscu,
  • problemy z organizowaniem sobie czasu wolnego,
  • unikanie lub odmawianie wykonania czynności, które wymagają dłuższego wysiłku umysłowego, takich jak nauka czy odrabianie prac domowych,
  • gubienie przyborów szkolnych,
  • łatwe rozpraszanie się pod wpływem zewnętrznych bodźców,
  • zapominanie o wykonaniu elementów złożonych czynności, np. zakręcenie tubki z...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Życie Szkoły"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy