Nauczanie elementów geometrii wchodzi w skład treści programowych realizowanych w klasach I-III szkoły podstawowej. Zgodnie z nową podstawą programową kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych, po ukończeniu I etapu edukacyjnego klas I-III w zakresie edukacji matematycznej, uczeń „rozpoznaje i nazywa koła, prostokąty (w tym kwadraty) i trójkąty (również położone w różny sposób oraz w sytuacji, gdy figury zachodzą na siebie); rysuje odcinki o podanej długości; oblicza obwody trójkątów i prostokątów (bez wyrażeń dwumianowanych i zamiany jednostek w obliczeniach formalnych); wyprowadza kierunki od siebie i innych osób; określa położenie obiektów względem obranego obiektu, używając określeń: góra, dół, przód, tył, w prawo, w lewo oraz ich kombinacji; dostrzega symetrię (np. w rysunku motyla); rysuje drugą połowę symetrycznej figury: zauważa, że jedna figura jest powiększeniem lub pomniejszeniem drugiej; rysuje figury w powiększeniu i w pomniejszeniu”1.
REKLAMA
Podczas realizacji kolejnych zagadnień z tego obszaru tematycznego nie możemy jednak zapominać o uczniach zdolnych, którzy swoimi umiejętnościami i wiadomościami wykraczają poza przewidziane dla nich treści nauczania. Jak wynika z badań,...