W pierwszej reakcji przywoływany jest oczywiście kontekst nauk przyrodniczych czy, szeroko rzecz ujmując, empirycznych. I w tym zawężonym obszarze rodzi się kolejna wątpliwość, bowiem pojawi się zaraz chęć zastąpienia „eksperymentu” terminem „doświadczenie”, ale czy to właściwy i zasadny zabieg językowy?
Zakres wieloznaczności pogłębia lektura podstawy programowej na I etap edukacyjny, w której już w zadaniach szkoły odnajdujemy zapisy mówiące o wspieraniu wielokierunkowej aktywności dziecka przez organizowanie sytuacji edukacyjnych umożliwiających eksperymentowanie. W kolejnym (7) punkcie z kolei mówi się o zajęciach „umożliwiających nabywanie doświadczeń poprzez zabawę, wykonywanie eksperymentów naukowych, eksplorację, przeprowadzanie badań, rozwiązywanie problemów”. W wymaganiach ogólnych w odniesieniu do poznawczej sfery rozwojowej oczekuje się, że uczeń posią...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 10 wydań magazynu "Życie Szkoły"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!

Dołącz do 10000 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu skutecznego nauczania i motywowania uczniów edukacji wczesnoszkolnej.
Otrzymuj gotowe narzędzia oraz podpowiedzi, jak przeprowadzić ciekawe zajęcia, pracować z uczniem ze SPE oraz jak podnosić ich aktywność.