Eksperyment w edukacji wczesnoszkolnej, czyli…

Temat numeru

Wieloznaczność jest właściwością języka nie tylko w jego wersji komunikacyjnej, ale też jest silnie obecna w obrębie terminologii naukowej. Podobnie jest z terminem „eksperyment”.

W pierwszej reakcji przywoływany jest oczywiście kontekst nauk przyrodniczych czy, szeroko rzecz ujmując, empirycznych. I w tym zawężonym obszarze rodzi się kolejna wątpliwość, bowiem pojawi się zaraz chęć zastąpienia „eksperymentu” terminem „doświadczenie”, ale czy to właściwy i zasadny zabieg językowy?

Zakres wieloznaczności pogłębia lektura podstawy programowej na I etap edukacyjny, w której już w zadaniach szkoły odnajdujemy zapisy mówiące o wspieraniu wielokierunkowej aktywności dziecka przez organizowanie sytuacji edukacyjnych umożliwiających eksperymentowanie. W kolejnym (7) punkcie z kolei mówi się o zajęciach „umożliwiających nabywanie doświadczeń poprzez zabawę, wykonywanie eksperymentów naukowych, eksplorację, przeprowadzanie badań, rozwiązywanie problemów”. W wymaganiach ogólnych w odniesieniu do poznawczej sfery rozwojowej oczekuje się, że uczeń posią...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Życie Szkoły"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Dołącz do 10000 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu skutecznego nauczania i motywowania uczniów edukacji wczesnoszkolnej.

Otrzymuj gotowe narzędzia oraz podpowiedzi, jak przeprowadzić ciekawe zajęcia, pracować z uczniem ze SPE oraz jak podnosić ich aktywność.

1000 artykułów online
50 lat na rynku
Dostęp online i offline
107 numerów archiwalnych
160 scenariuszy zajęć
40 autorów – specjalistów
Życie Szkoły • Prenumerata już od 399 zł/rok

Przypisy