Dziecko w roli ambasadora tytularnego polskiej przyrody

Scenariusz zajęć

Dziecko w roli ambasadora, w dodatku tytularnego? Tak! W dziecięcym świecie tego typu role są czymś zupełnie normalnym i nie powinny budzić zdziwienia osób dorosłych. Skoro w niektórych szkołach i przedszkolach istnieją takie instytucje, jak na przykład Dziecięcy Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej, skoro istnieje gęsta sieć Dziecięcych Laboratoriów i sprawnie działają „lokalne”, czyli Szkolne Samorządy Uczniowskie, to dlaczego miałoby nie być ambasadorów, zwłaszcza pracujących na rzecz ochrony i promocji polskiej przyrody?
 

W związku z tym, że do poważnych dziecięcych działań na rzecz przyrody nie są konieczne ani specjalnie wyznaczone siedziby zwane ambasadami, ani skomplikowane procedury związane z powołaniem „na urząd ambasadora”, rolę ambasadora może pełnić w zasadzie każde dziecko. Tym bardziej, że większość dzieci ma swoje szczere, nie splamione pogonią za pieniędzmi i korzyściami materialnymi zasługi związane z ochroną przyrody. Jako przykłady można wymienić wyjątkową troskę o czworonożnych pupili, systematyczny udział w Sprzątaniu Świata i różnego rodzaju działaniach proekologicznych.

REKLAMA

 

Temat dnia aktywności 

Kto może zostać tytularnym ambasadorem przyrody? 

Cele ogólne

  • kształtowanie u dzieci postawy prawdziwego miłośnika przyrody,
  • wdrażanie uczniów do poszanowania przyrody w każdym miejscu i czasie – w tym podczas wakacyjnego wypoczynku

Cele szczegółowe

Uczeń:

  • wzbogaca słownik pojęciowy – rozumie i wyjaśnia własnymi słowami pojęcia: ambasador, ambasador tytularny, ambasada, dyplomata,
  • rozumie konieczność poszanowania przyrody w każdym miejscu,
  • świadomie i rozsądnie korzysta z dóbr przyrody,
  • promuje piękno i bogactwo rodzimej przyrody,
  • swoją postawą zachęca i angażuje innych ludzi do działań na rzecz ochrony przyrody,
  • ukazuje piękno i bogactwo przyrody w dziecięcej twórczości artystycznej,
  • poszerza swoją wiedzę na temat polskiej przyrody (w tym przyrody Małej Ojczyzny)

Metody 
i techniki pracy

  • pogadanka,
  • obserwacja bezpośrednia,
  • rozmowa kierowana,
  • praca z wykorzystaniem różnego rodzaju materi...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Życie Szkoły"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy