Dzieci listy piszą

Wywiad miesiąca

Rozmowa z Tomaszem Chmielem (twórcą Marzycielskiej Poczty) oraz Agnieszką Kaczmarczyk (nauczycielem wychowania przedszkolnego, która wielokrotnie organizowała akcje tworzenia kartek wśród swoich przedszkolaków) o akcji Marzycielska Poczta oraz sposobach na kształtowanie wrażliwości u dzieci.

Organizatorzy Marzycielskiej Poczty zachęcają najmłodszych do pomocy chorym dzieciom. Dlaczego tak ważna jest dobroczynność w kształceniu dzieci? 

POLECAMY

Agnieszka Kaczmarczyk: Pomaganie innym jest wspaniałe, daje dużo radości i satysfakcji. Ważne jest, aby mały człowiek chętnie angażował się w tego typu akcje. Obowiązkiem nauczyciela jest kształtowanie u dzieci już od najmłodszych lat odpowiednich postaw. Istotne jest, by pokierować dziećmi tak, by podążały za dobrem i chciały bezinteresownie służyć innym.

Dobroczynność i empatia to cechy charakteru czy kwestia wychowania? 

Agnieszka Kaczmarczyk: I jedno, i drugie. Wiele zależy od środowiska, w którym dziecko się wychowuje. Mocny system wartości moralnych i umiejętności społecznych to najważniejszy kapitał, w jaki dorośli powinni wyposażyć dziecko. I nie jest to tylko zadanie dla rodziców, ale także dla nauczycieli. Z drugiej strony jednak o poziomie empatii decyduje również charakter człowieka. A często jest on zupełnie różny od środowiska, w którym dorasta. Myślę, że empatia może być nabyta, ale często jest wynikiem właśnie naszego charakteru.

W jakim wieku powinno być dziecko, aby włączać się aktywnie w akcje wspierające innych? 

Agnieszka Kaczmarczyk: Marzycielska Poczta pokazuje, że już od najmłodszych lat można wspierać innych. W naszym przedszkolu już trzylatki wykonywały piękne laurki i obrazki dla chorych dzieci. Doskonale potrafiły opisać uczucia, jakie mogły towarzyszyć ich rówieśnikom stale przebywającym w...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Życie Szkoły"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy