Czas ba mnemotechniki, czyli zapamiętaj więcej!

Zajęcia na czasie

„Wyobraźnia jest ważniejsza od wiedzy, ponieważ wiedza jest ograniczona”
Albert Einstein

Gdyby zadać uczniom pytanie: jaka umiejętność może mieć wpływ na skuteczne uczenie się, to z pewnością padną odpowiedzi wskazujące na pamięć. Szybkie kojarzenie faktów, efektywne przypominanie odpowiednich treści, o które pyta nauczyciel i łatwe zapamiętywanie nowych informacji. Brzmi niemal idealnie, prawda? A gdyby tak pomóc „pamięci” i wzbogacić proces zapamiętywania o skuteczne techniki zapamiętywania, czyli mnemotechniki?

POLECAMY

CZAS NA MNEMOTECHNIKI!

Mnemotechniki są to strategie skutecznego zapamiętywania, które wykorzystują polisensoryczne sposoby przyjmowania treści (kodowania). Poprzez m.in. wyobrażenia, rozbudowane barwne opowieści czy zabawne łańcuszki skojarzeń. Uczenie się z wykorzystaniem mnemotechnik staje się dla ucznia wielką, twórczą przygodą, w którą angażowane są różne zmysły. W ten sposób pobudzane są obydwie półkule mózgowe, a ich wzajemna synergia wpływa na szybkość i łatwość zapamiętywania. Większość mnemotechnik oparta jest na idei wzajemnych skojarzeń tego, czego się pragnie nauczyć z tym, co już dobrze poznane i doskonale utrwalone w pamięci. Tym samym wykorzystywana jest jedna z podstawowych właściwości skutecznego uczenia się, czyli ścisłego łączenia nowych faktów ze zdobytą już wiedzą.

Co więcej, lekcje dydaktyczne z wykorzystaniem mnemotechnik mogą uatrakcyjnić zajęcia i wzbudzić szerokie zainteresowanie pośród uczniów. Warto poznać kilka przykładowych ćwiczeń z...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Życie Szkoły"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy