Dołącz do czytelników
Brak wyników

Zajęcia na czasie

15 lutego 2019

NR 44 (Luty 2019)

Nauka przez zabawę

0 158

Klasy 1–3 to najważniejszy etap życia każdego dziecka. To w tym czasie zdobywa ono podstawową wiedzę, swoisty fundament, bazę, która będzie rozbudowywana w klasach programowo wyższych.

W otaczającej nas szkolnej rzeczywistości zaobserwować możemy pęd za ocenami i to już od najmłodszych lat. Sami nauczyciele rozliczani są przez dyrektora za wyniki diagnoz, różnych testów zewnętrznych, bo przecież to czyni ich szkołę atrakcyjną. My, nauczyciele, zatracamy się w tym, zatracamy swój potencjał, energię i chęci, a przede wszystkim zatracamy w tym wszystkim dzieci, ich entuzjazm i naturalną chęć uczenia się.
W swoich założeniach nowa podstawa programowa wprowadza zmianę podejścia do nauczania i uczenia się dziecka. Spojrzenie na holistyczny rozwój ucznia, z uwzględnieniem prawa do jego różnych aktywności, wyraża się m.in. w zaniechaniu zewnętrznych badań osiągnięć po klasie III szkoły podstawowej. Ważne, abyśmy jako środowisko nauczycielskie wdrożyli tę programową zmianę i planowali zajęcia kształcenia zintegrowanego z uwzględnieniem naturalnych potrzeb dziecka, którą jest m.in. potrzeba zabawy.
Zabawa czy gra edukacyjna może być wspaniałym elementem zajęć, mało tego – może być ich głównym bohaterem. Zamiast ćwiczyć rozwiązywanie zadań z treścią, wykonując zadanie po zadaniu, nadajmy temu oprawę zabawy. Wydrukujmy głowę Mikołaja, a na długiej brodzie napiszmy zadania z treścią, tyle ile jest uczniów. Włączmy element losowania i losujmy, w jakiej kolejności dzieci mają podchodzić do tablicy i rozwiązywać zadanie. Czytają dla klasy, wspólnie analizują i rozwiązują. Po rozwiązaniu brodę należy skrócić. Zadania z treścią są trudne dla dzieci. Wymagają dokładnego przeanalizowania treści i wyłuskania z niej najistotniejszych faktów. Często sprawdzamy dzieci podczas zajęć, czy opanowały umiejętność samodzielnego rozwiązywania zadań z treścią w ćwiczonym przedziale liczbowym. Jak uatrakcyjnić jedno z takich zadań? Ja wykorzystałam gwiazdkę – grafika dostępna w Internecie, napisałam na niej zadania z treścią i pocięłam na mniejsze elementy. Każde z dzieci otrzymało takie puzzle i miało za zadanie spróbować rozwiązać wszystkie. Zadanie, do którego dziecko przystępowało, otrzymywało odpowiedni numer i po rozwiązaniu wszystkich powstawała ilustracja gwiazdki. I tak każde dziecko rozpoczęło od zadań, które mu najbardziej odpowiadały.
Sposób na powtórzenie wiadomości lub kartkówkę, a może pracę klasową? Ja nazwałam to „szwedzki stół” lub „sałatka” i oto przepis: wydrukuj zadania dla dzieci z materiału, który Cię interesuje, porozcinaj i powkładaj zadania do kubeczków. Dzieciom rozdaj kartki. Każdy z uczniów podchodzi do szwedzkiego stołu i wybiera interesujące go zadania, przykleja na kartkę i rozwiązuje. Każdy we własnym tempie, na miarę swoich możliwości. Jedno zrobi wszystkie zadania, drugie połowę, a inne zrobi dwa zadania, ale bez presji czasu. Wychodzę z założenia, że nie ilość, a jakość się liczy i uczeń słabszy niech lepiej rozwiąże dwa zadania dobrze niż dziesięć źle.


Rachunek pamięciowy? Napisz na tablicy liczby, daj dzieciom kredę i niech oddają rzuty w kierunku liczb. Od Ciebie zależy, czy będą dodawać, odejmować, mnożyć czy dzielić. Nawet nie zwrócą uwagi, że wykonują „zwykłe słupki”, które mogą zapisywać w zeszycie. Dla nich będzie się liczył element zabawy, bo kto może rzucać kredą i to w tablicę?
Czasem najprostsze i najbardziej banalne rzeczy w naszym odczuciu, w oczach dzieci stają się magiczne. Części mowy, przepis banalnie prosty i łatwy do realizacji. Napisz lub wydrukuj interesujące Cię wyrazy na małych karteczkach, zwiń, włóż do balona i nadmuchaj go. Następnie podziel klasę na grupy, każde...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Życie Szkoły"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy