Budowanie zespołu

Temat numeru

Szkoła to nie tylko budynek. To przede wszystkim ludzie, którzy w niej pracują i ją tworzą. Pokój nauczycielski jest więc miejscem szczególnie wyjątkowym w szkole. To w nim bowiem spotykają się pedagodzy i prowadzą ze sobą wymianę zdań, ustalają strategię działania i podejmują ważne decyzje.

Jest to przestrzeń, w której jednostki o różnych charakterach i temperamentach próbują znaleźć to, co ich łączy. Zazwyczaj tym czymś okazuje się być chęć uczenia innych, przekazywania im wiedzy i dawania możliwości zdobywania nowych doświadczeń. Prawdziwym wyzwaniem dzisiejszych czasów staje się jednak zbudowanie w szkole takiej atmosfery, która pozwoli nauczycielom poczuć się dobrze i bezpiecznie oraz przyczyni się do nawiązywania szczerych i prawdziwych relacji opartych na zaufaniu.
Budowanie zespołu w każdej jednostce lub organizacji jest priorytetem. Żeby jednak móc powiedzieć o skutecznym działaniu zespołu, należy zdawać sobie sprawę z tego, że istnieje kilka czynników warunkujących jego funkcjonowanie. Pierwszym z nich staje się wyznaczenie sobie wspólnych celów, które mają dla grupy pozytywną wartość i mogą stanowić podstawę działania zespołu. Najbardziej pożądana jest taka sytuacja, w której wszystkie osoby budujące zespół uznają te cele za swoje. Poza tym ważne jest:

REKLAMA

  • wykorzystanie zasobów, czyli przydzielenie poszczególnym osobom działań adekwatnych do ich potrzeb i możliwości,
  • zaufanie i wspólne rozwiązywanie konfliktów,
  • efektywna komunikacja interpersonalna.

Tworzenie środowiska współpracy wśród nauczycieli staje się wyzwaniem dla współczesnej szkoły. Niestety, przez wiele lat pokutowało podejście mówiące o tym, że każdy pedagog odpowiada samodzielnie za efekty swojej pracy i wywiera określony wpływ na kolejne pokolenia uczniów. Taki sposób myślenia pociąga za sobą wiele negatywnych konsekwencji. Zaliczyć do nich można:

  • niechęć do dzielenia się zarówno swoimi sukcesami, jak i problemami z uczniami,
  • brak integracji zespołu oraz nastawienie na indywidualne osiąganie celów,
  • zaburzona komunikacja, budowanie wizji rzeczywistości na podstawie swoich przypuszczeń, bez weryfikacji, jak to może wyglądać naprawdę,
  • brak poczucia odpowiedzialności za szko...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Życie Szkoły"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy