Okres wczesnoszkolny to drugi z kolei etap w życiu dziecka, w którym jego rozwój fizyczny przebiega w bardzo szybkim tempie. Podobnie jak w wieku przedszkolnym, dziecko nadal posiada silną potrzebę ruchu, która często jest spontaniczna i pozbawiona kontroli. Na etapie wieku wczesnoszkolnego następuje rozwój w zakresie motoryki dużej, co wpływa na szybkość i sprawność ruchów zarówno całego ciała, jak i motoryki małej, co przejawia się we wzroście sprawności i precyzji drobnych ruchów nadgarstka i palców dłoni. Dziecko w wieku wczesnoszkolnym czerpie radość z poruszania się, dlatego często wybiera te zabawy, które wykorzystują ruch, również zabawy muzyczno-ruchowe.
Dla dziecka rozwijającego się w sposób prawidłowy korzyści związane z kontaktem z muzyką wynikają przede wszystkim z uczestniczenia w działaniach muzyczno-ruchowych. Aktywności związane z ruchem przy muzyce, tańcem, improwizacją ruchem i gestem sprzyjają kształtowaniu nawyków prozdrowotnych, wpływają na rozwój umiejętności kontroli ruchu, korygują postawę ciała i kształtują jego świadomość, stymulowane są rozwój siły i szybkości ruchu, wytrzymałość fizyczna i koordynacja słuchowo-ruchowa. Ponadto podczas gry na instrumentach kształtuje się motoryka mała, a aktywności wokalne sprzyjają rozwojowi układu oddechowego.
REKLAMA
Metody i systemy edukacji muzycznej a rozwój fizyczny dziecka
Głównym celem metod i systemów edukacji muzycznej jest wspieranie rozwoju kompetencji i zdolności muzycznych. Dzięki badaniom i obserwacji nauczycieli zauważa się, że – obok umiejętności muzycznych – zajęcia i zabawy muzyczne stymulują także rozwój innych obszarów, wśród których wymienia się rozwój fizyczny dziecka.
Rytmika Emile’a Jaquesa-Dalcroze’a
Wraz z ruchem pedagogicznym Nowego Wychowania idea wychowania przez sztukę, wychowania do sztuki, wychowania estetycznego zreformowała spojrzenie na edukację muzyczną dzieci. Wśród metod i systemów edukacji muzycznej wpływających na rozwój motoryki dziecka szczególne miejsce zajmuje Rytmika Emile’a Jaquesa-Dalcroze’a. Dzięki obserwacjom uczniów, E. Jaques-Dalcroze zauważył, że ich reakcja na muzykę wyrażała się mimowolnym poruszaniem, stukaniem stopą o pod...