BITWA NA PAPIEROWE ŚNIEŻKI
Każdy z nas na pewno brał udział w bitwie, w której czymś w siebie rzucaliśmy, np. piłkami w grze „dwa ognie” albo „piłka parzy”. Choć poprawność i zasadność tych zabaw jest współcześnie poddawana pod wątpliwość, faktem jest, iż tego typu aktywności niosły za sobą wiele walorów ruchowych. Ćwiczyliśmy wówczas zręczność, umiejętności rzutu i chwytu, obręcz barkową, mięśnie posturalne, zamach, wymach, rzucanie do celu, umiejętności unikania, zwinność, szybkość, refleks itp. Niczym innym nie jest rzucanie w siebie nawzajem kulek ulepionych ze śniegu podczas wspólnych rodzinnych lub koleżeńskich spacerów.
Z uwagi na fakt, że nie chcemy przynosić do szkoły wielkich misek wypełnionych prawdziwym śniegiem, możemy go zastąpić wydartymi stronami z gazet.
Narzędzia: gazety (stare, zużyte, przeczytane, odzyskane w sposób ekologiczny – na pewno nie kupujemy ich specjalnie na tę okazję), sala gimnastyczna lub inna przestrzeń, którą możemy podzielić na dwie równe części.
Uczeń: rozwija motorykę dużą, zręczność, umiejętności rzutu i chwytu, obręcz barkową, mięśnie posturalne i przykręgosłupowe, rozwija umiejętność prawidłowego zamachu, wymachu, rzucania do celu, ćwiczy umiejętność szybkiego reagowania, refleksu, szybkości, zwinności, utrwala zasady fair play, troszczy się o dobro drużyny, o zwycięstwo i sukces, wyraża entuzjazm podczas zabawy, uczy się wygrywania i przegrywania.
Przebieg: każdy z uczniów przygotowuje pulę około 50 kulek z kartek wydartych z czasopism. Następnie podziel uczestników na dwa zespoły (np. ustawiając wszystkich w rzędzie i odliczając do dwóch, jedynki to jeden zespół, dwójki – drugi).
Drużyny ustawiają się na dwóch połowach ze swoimi kulkami. Na sygnał prowadzącego każdy przerzuca swoje kulki na drugą stronę. Wszystkie, które spadną, również odrzucamy z powrotem. Zabawa trwa 2 minuty. Po tym czasie prowadzący zarządza przerwę w zabawie. Obie drużyny gromadzą kulki ze swojej połowy w stosy i obserwujemy, która drużyna ma ich mniej – ta zdobywa punkt. Jeżeli stosy są niemal równe – ogłaszamy remis (gdyż szkoda czasu na liczenie kilkuset papierowych kulek). Kontynuuj zabawę przez kilka rund.
REKLAMA
ZGADYWANKA „ZIMOWE ZAPACHY”
Każdy z Państwa już od pierwszego skojarzenia mógłby wskazać, które zapachy kojarzą się ze świętami, np. goździki, pomarańcze, mandarynki, kakao, ajerkoniak, cynamon, gorąca czekolada, pierniki, pieczone jabłka, anyż, sosna itp. Jest to doskonałe pole do zapachowych ćwiczeń dla naszych uczniów. Eksperymenty i ćwiczenia zapachowe pobudzają nie tylko integrację sensoryczną. Naukowcy wskazują, że zapachy są najsilniejszymi nośnikami naszych wspomnień, gdyż najtrwalej zapisują skojarzenia przeżyć emocjonalnych z charakterystyczną wonią. Dlatego czasem, kiedy poczujemy perfumy jakiejś nieznajomej osoby, niemal natychmi...