Pogodowe zabawy sensoryczne”. Propozycje zajęć multisensorycznych dla uczniów klas I–III

Multisensorycznie

BADANIE TEMPERATURY PRZEDMIOTÓW

23 marca obchodzony jest Światowy Dzień Meteorologii. Warto więc przygotować się już na nadchodzący pogodowy zawrót głowy, gdyż każdy wie, że w „marcu jak w garncu”, a „kwiecień plecień, bo przeplata – trochę zimy, trochę lata”. W najbliższych tygodniach możemy doświadczyć niemal całego spektrum zjawisk pogodowych: od przymrozków i niespodziewanych opadów śniegu, przez zawieruchy, deszcze i burze po nagłe ocieplenie. Pogoda dostarcza nam bardzo dużo bodźców! Proszę pomyśleć, jak różnią się doznania na naszej skórze zimą (kiedy otulamy się miękkimi swetrami, kocami, a ręce stają się suche, zabiegające o kremowanie) a latem (skóra jest odkryta, często zgrzana od słońca lub schłodzona wieczorami, gdy przychodzi ukojenie od wysokich temperatur). Kiedy pomyślimy, że mielibyśmy doświadczać nadwrażliwości dotykowej, a co za tym idzie – silnego doznawania bodźców, wyobraźmy sobie wrażenia podczas deszczu bez parasola lub kiedy wieje bardzo zimny wiatr, wdzierający się za kołnierze i zapięcia. 

REKLAMA

Badanie temperatury w tej propozycji zajęć nie będzie wymagało użycia termometru. Najważniejsze będzie ocenienie indywidualnej przestrzeni szkolnej, z której możemy skorzystać, jak również możliwości doposażenia doświadczenia o własne pomysły.

Narzędzia: arkusz brązowego papieru, kredki: czarna, czerwona i niebieska, arkusz badania temperatury dla każdego ucznia, wykaz przedmiotów, których temperaturę będziemy badali na arkuszu badania temperatury, przedmioty o różnych temperaturach, np. drewniany blat ławki, nogi od ławek i krzeseł, liść klasowej roślinki, metalowa szafka, kubek nauczycielki (pełen zimnej lub ciepłej wody lub dwa kubki), kaloryfery (uwaga!), piłki, podłoga, rozgrzewacz do rąk, wystawione za okno lusterko lub kawałek metalu, różne rodzaje materiału (zamsz, skóra syntetyczna, lateks lub nitryl rękawiczek jednorazowych, poliester), folia bąbelkowa, folia aluminiowa itp. 

Uczeń: rozwija integrację sensoryczną w zakresie zmysłu dotyku, orientuje się w schemacie swojego ciała, uczy się sporządzania notatek, uczy się nadawania rangi, segreguje i porządkuje, analizuje i wyciąga wnioski, poprawnie nazywa przedmioty wykorzystywane na zajęciach, porównuje swoje zestawienie z ocenami innych uczniów i nauczyciela, okazuje cierpliwość podczas oczekiwania na swoją kolej, utrwala umiejętność korzystania z termometru, rozwija umiejętność rozumienia zjawiska temperatur dodatnich i ujemnych.

Przebieg 
Uczniowie tworzą z nauczycielem termometr na arkuszu brązowego papieru. Wykonujemy schematyczny rysunek termometru. Na środku zaznaczamy neutralną przestrzeń bez koloru i oznaczamy ją cyfrą 0. Ponad nią piszemy cyfry od jeden do dziesięć i zamalowujemy przestrzeń na czerwono, przy czym na samym dole kolor jest bardzo jasny, a na samej górze najbardziej intensywny. Podobnie robimy w skali poniżej, ale opisujemy ją cyframi od minus jeden do minus dziesięć i zaznaczamy niebieskim kolorem – przy zerze używ...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Życie Szkoły"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy