„Kosmiczne zabawy sensoryczne”. Propozycje zajęć multisensorycznych dla uczniów klas I–III

Multisensorycznie

SŁONECZNE DOŚWIADCZENIA

Niewiele osób wie, że trzeciego maja obchodzimy Międzynarodowy Dzień Słońca i Dzień Kosmosu! W naszym polskim kalendarzu na pierwszy plan wychodzi Święto Konstytucji, ale warto zwrócić uwagę, że w inny dzień maja moglibyśmy zabrać uczniów w międzyplanetarną kosmiczną podróż sensoryczną.

Skoro obchodzimy Dzień Słońca – warto zacząć od tej najbliższej nam gwiazdy. Na początek porozmawiaj z dziećmi, czym różni się gwiazda od planety. Zwróć ich uwagę, jak bardzo różnej wielkości mogą być gwiazdy. Przygotuj mały pomponik, piłeczkę ping-pong, piłkę do tenisa, piłkę do piłki ręcznej, piłkę do nogi lub koszykówki oraz wycięte z kartonu koło o średnicy jednego metra. Następnie zaprezentuj poniższą zależność: jeżeli nasza planeta Ziemia jest jak mały pomponik, największa planeta w układzie słonecznym, Jupiter, będzie przy niej jak piłka do gry w piłkę ręczną, a słońce będzie tym wielkim wyciętym z kartonu kołem. Jednak nasze Słońce nie jest największą gwiazdą w kosmosie. Bywa, że nasze Słońce jest wielkości pomponika, a inna gwiazda (Arcturus) jest przy nim tym wielkim kołem z kartonu. Zachęcam do wykorzystania gotowych symulacji dostępnych w internecie. 

Aby urozmaicić to ćwiczenie, proponuję rozpoznawanie kształtów za pomocą dotyku, gdyż każda zaproponowana imitacja gwiazd różni się od siebie nie tylko wielkością, ale i fakturą. Jest to więc idealna okazja do ćwiczenia sensorycznego stymulującego dotyk, ale i pamięć.

Docelowym jednak ćwiczeniem, jakie pragnę zaproponować, jest doświadczenie słoneczne związane z jego blaskiem i temperaturą. Najlepszą przestrzenią do doświadczenia byłby park, boisko, plac zabaw albo inna przestrzeń na dworze podczas słonecznej pogody. Jeżeli jednak wiosna nas nie rozpieszcza – dobrze się sprawdzi lampka biurkowa lub latarka.

Narzędzia: koce, czarne kartki z bloku technicznego.

Uczeń: rozwija integrację sensoryczną, poszerza wiadomości z zakresu wiedzy astronomicznej, uczestniczy w doświadczeniu o charakterze fizycznym, dostrzega działanie ciepła słonecznego, uczy się samodzielnego wyciągania wniosków na podstawie myślenia przyczynowo-skutkowego.

REKLAMA

Przebieg

Podczas pięknej pogody wybierzcie się do parku lub na plac zabaw otoczony trawą tam, gdzie będzie dostatecznie duża polana, do której docierają promienie słoneczne. Jeżeli jest to możliwe – rozłóżcie koce w taki sposób, aby częściowo znajdowały się na nasłonecznionej, częściowo na zacienionej stronie. Poproś, aby dzieci położyły się na chwilę w taki sposób, aby ich twarze znajdowały się w cieniu. Niech zamkną oczy i wsłuchają się w otaczające was odgłosy. Pozwól uczniom trwać w taki sposób przez kil...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Życie Szkoły"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy