SŁONECZNE DOŚWIADCZENIA
Niewiele osób wie, że trzeciego maja obchodzimy Międzynarodowy Dzień Słońca i Dzień Kosmosu! W naszym polskim kalendarzu na pierwszy plan wychodzi Święto Konstytucji, ale warto zwrócić uwagę, że w inny dzień maja moglibyśmy zabrać uczniów w międzyplanetarną kosmiczną podróż sensoryczną.
Skoro obchodzimy Dzień Słońca – warto zacząć od tej najbliższej nam gwiazdy. Na początek porozmawiaj z dziećmi, czym różni się gwiazda od planety. Zwróć ich uwagę, jak bardzo różnej wielkości mogą być gwiazdy. Przygotuj mały pomponik, piłeczkę ping-pong, piłkę do tenisa, piłkę do piłki ręcznej, piłkę do nogi lub koszykówki oraz wycięte z kartonu koło o średnicy jednego metra. Następnie zaprezentuj poniższą zależność: jeżeli nasza planeta Ziemia jest jak mały pomponik, największa planeta w układzie słonecznym, Jupiter, będzie przy niej jak piłka do gry w piłkę ręczną, a słońce będzie tym wielkim wyciętym z kartonu kołem. Jednak nasze Słońce nie jest największą gwiazdą w kosmosie. Bywa, że nasze Słońce jest wielkości pomponika, a inna gwiazda (Arcturus) jest przy nim tym wielkim kołem z kartonu. Zachęcam do wykorzystania gotowych symulacji dostępnych w internecie.
Aby urozmaicić to ćwiczenie, proponuję rozpoznawanie kształtów za pomocą dotyku, gdyż każda zaproponowana imitacja gwiazd różni się od siebie nie tylko wielkością, ale i fakturą. Jest to więc idealna okazja do ćwiczenia sensorycznego stymulującego dotyk, ale i pamięć.
Docelowym jednak ćwiczeniem, jakie pragnę zaproponować, jest doświadczenie słoneczne związane z jego blaskiem i temperaturą. Najlepszą przestrzenią do doświadczenia byłby park, boisko, plac zabaw albo inna przestrzeń na dworze podczas słonecznej pogody. Jeżeli jednak wiosna nas nie rozpieszcza – dobrze się sprawdzi lampka biurkowa lub latarka.
Narzędzia: koce, czarne kartki z bloku technicznego.
Uczeń: rozwija integrację sensoryczną, poszerza wiadomości z zakresu wiedzy astronomicznej, uczestniczy w doświadczeniu o charakterze fizycznym, dostrzega działanie ciepła słonecznego, uczy się samodzielnego wyciągania wniosków na podstawie myślenia przyczynowo-skutkowego.
REKLAMA
Przebieg
Podczas pięknej pogody wybierzcie się do parku lub na plac zabaw otoczony trawą tam, gdzie będzie dostatecznie duża polana, do której docierają promienie słoneczne. Jeżeli jest to możliwe – rozłóżcie koce w taki sposób, aby częściowo znajdowały się na nasłonecznionej, częściowo na zacienionej stronie. Poproś, aby dzieci położyły się na chwilę w taki sposób, aby ich twarze znajdowały się w cieniu. Niech zamkną oczy i wsłuchają się w otaczające was odgłosy. Pozwól uczniom trwać w taki sposób przez kil...