„Ekologicznie i sensorycznie” – propozycja zajęć multisensorycznych dla uczniów klas I–III

Propozycja zajęć multisensorycznych dla uczniów klas I–III

Multisensorycznie

W minionych latach na własne oczy, a tym bardziej na własnej skórze doświadczamy, jak bardzo zmienia się pogoda (tropikalne upały latem, ciepłe, niemal bezśnieżne zimy) pod wpływem stale zachodzących zmian klimatycznych. Zwracajmy się więc w kierunku edukacji ekologicznej jak najczęściej i wykorzystujmy w tym celu również zajęcia o charakterze multisensorycznym w naszej klasie.

Wtym roku odkryto, iż prognozy ekologiczne sprzed zaledwie dziesięciu lat urzeczywistniają się o 20 lat za szybko. Oznacza to, iż przewidywano taki wzrost temperatur, ilość plastiku w oceanach, przeludnienie, dziura ozonowa, podwyższenie globalnego stanu wód, stężenie zanieczyszczeń w powietrzu, tonaż śmieci, tempo wymierających gatunków, głód, susze, pożary, malejące zalesienie dopiero po 2040 r. Z drugiej natomiast strony nie pamiętam, by za czasów mojego dzieciństwa (lata 90, początek XXI wieku) przywiązywało się dużą wagę do ekologii i do edukacji idącej w jej kierunku. 
Świadomość nauczania prawidłowych zachowań chroniących przyrodę, zarówno faunę, jak i florę, jest współcześnie na bardzo wysokim poziomie. Dbamy o to, by od najmłodszych lat dzieci potrafiły segregować śmieci, oszczędzały wodę i zużywaną energię, rozumiały, co to znaczy rezerwat przyrody oraz czym są gatunki chronione. 

REKLAMA

TANIEC WIELOPOGODOWY

Pogoda stale się zmienia. Prócz niewyobrażalnych upałów wywołujących susze, a nawet pożary, zauważono, iż coraz częściej padają tzw. deszcze nawalne (gwałtowne, niezwykle obfite ulewy prowadzące nawet do podtopień nieruchomości), grady, których lodowe kule osiągają rozmiar dziecięcej piąstki, a nawet w niektórych miejscach w Polsce zaczęły występować, co prawda i na szczęście niewielkich rozmiarów, trąby powietrzne. Porozmawiaj z podopiecznymi o wyżej wymienionych zjawiskach pogodowych i zaproś do wspólnej zabawy ruchowej. Pamiętaj, iż podczas zabaw przy muzyce rozwijasz podstawowe zmysły związane z układem przedsionkowym i propriocepcją.

Narzędzia: Głośnik oraz utwór taneczny, np. „Kolorowy wiatr” w wykonaniu Edyty Górniak z filmu animowanego Pocahontas, ilustracje przedstawiające różne zjawiska pogodowe, duży wiatrak elektryczny, wachlarze.

Uczeń: Rozwija motorykę dużą, mięśnie posturalne, umiejętności wyrażania swobodnej ekspresji ruchowej, integruje się z grupą we wspólnej zabawie ruchowej, wyraża troskę o inne dzieci podczas zabawy, rozwija wyobraźnię, ćwiczy percepcję słuchowo-ruchową, rozwija integrację sensoryczną.

Przebieg: Włącz muzykę i poproś uczniów, aby wyobrazili sobie, że są niczym wiatr. Włącz wiatrak elektryczny i ustaw go tak, aby podczas zabawy możliwie każdy uczeń poczuł wiatr na swojej skórze (niezależnie, czy na twarzy, rękach czy nogach). Następnie poproś, aby dzieci wyobraziły sobie, że są niczym żar lejący się z nieba, jest bardzo gorąco i każdy poszukuje cienia (dzieci mogą używać wachlarzy, które uprzed...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Życie Szkoły"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy