Rozwiązywanie konfliktów pomiędzy uczniami

Komunikacja w szkole

Klasa szkolna jest zbiorem różnych osobowości, z których każda prezentuje zupełnie inne poglądy, oczekiwania i ma swoje własne, niepowtarzalne doświadczenia. Nic więc dziwnego, że dochodzi tutaj do różnego rodzaju konfliktów.

Zjawisko to jest w pełni naturalne i wpisane w funkcjonowanie społeczeństwa. Nie można więc go wyeliminować, ale należy podejmować działania mające na celu znalezienie satysfakcjonujących rozwiązań i wyciągnięcie odpowiednich wniosków z określonych sytuacji. Nauczyciel staje się tutaj bardzo często mediatorem, osobą, która musi podejść do tematu jak najbardziej obiektywnie. Nie może kierować się stereotypami lub sympatiami i antypatiami. Żeby uczniowie chcieli do niego przychodzić i rozmawiać, powinien budować atmosferę zaufania i szacunku w klasie.

Samo słowo „konflikt” pochodzi z łaciny i oznacza spór, antagonizm, brak zgody. Zazwyczaj dotyczy sytuacji, w której dochodzi do przeciwstawienia sobie sprzecznych uczuć czy działań dotyczących określonej sytuacji (rys.1). Można go rozpatrywać wielowymiarowo. Z jednej strony określa on zmagania dwóch lub więcej stron, które zaczynają dostrzegać, że mają sprzeczne cele. Z drugiej natomiast jest on naturalną konsekwencją różnic występujących pomiędzy poszczególnymi jednostkami. To drugie podejście pozwala nam w pełni zaakceptować to zjawisko i dostrzec w nim pozytywne aspekty, które wnosi do danej grupy społecznej. Oprócz tego, że najczęściej kojarzy się on ludziom z przemocą, agresją i złością, może prowadzić do konstruktywnych zmian, wyciągnięcia wniosków, poprawy relacji z innymi osobami i zwrócenia uwagi na kwestie ważne dla wszystkich członków grupy.

Prawdopodobieństwo pojawienia się konfliktu zdecydowanie wzrasta, kiedy dziecko rozpoczyna swoją karierę edukacyjną. Zostaje wówczas postawione naprzeciwko kolegów i koleżanek, które prezentują określony styl zachowania, do którego należy się ustosunkować. Pamiętając o wskazówkach ze strony istotnych dorosłych (rodziców, dziadków) mogą wykorzystać dwa mechanizmy działania. Z jednej strony, może więc zaprezentować odpowiedź agresywną (dziecko atakuje, bo czuje się na tyle silne, żeby się przeciwstawić innym), a z drugiej uległą (kiedy czuje się słabe i potrzebuje pomocy ze strony dorosłych). Im dziecko młodsze...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Życie Szkoły"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy